PR-bureauerne har de dyreste medarbejdere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mens web-bureauerne har de billigste. Til gengæld kan reklamebureauerne prale med, at have den laveste lønandel.

Med et solidt hop på over 10 pct. har PR-bureauerne taget føringen, når det gælder gennemsnitlige personale-omkostninger i Bureaubiz’ årlige bureauanalyse, der i år omfatter 106 bureauer med en samlet bruttoavance på 3,7 mia. kr.

Gruppen med PR-bureauer, der i analysen rummer syv af de større bureauer med en samlet bruttoavance på knap 135 mio. kr., brugte i gennemsnit 558.545 kr. på deres medarbejdere i 2008, mens reklamebureauerne efter en stigning på 4,5 pct. blev noteret til 550.912 kr.

Til gengæld kan reklamebureauerne glæde sig over, at de er den bureautype i analysen, der har den laveste lønandel. Den er godt nok steget markant og niveauet er ret ens, men reklamebureauernes 64 er dog stadig den laveste.

Webbureauerne er dem med de billigste medarbejdere. Her lå gennemsnitslønnen på 504.502 kr. efter en stigning på 3,2 pct. Desværre har de også den klart laveste bruttoavance pr. medarbejder 757.980 kr.. Her ligger dialogbureauerne i top med 869.108 kr.

Formanden for Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), Jan Olsen, hæfter sig ved, at niveauet for de forskellige bureautyper er ret ens.

“Det er kun web-bureauerne, der skiller sig ud, men det er nok, fordi det er en ung branche, der mangler at få deres forretningsmodel på plads. Meget tyder på, at der er et markedsniveau for denne type virksomhed, og det er nok fordi alle bureautyper efterhånden er timestyret. Det sætter et niveau for omsætning og omkostninger”, siger Jan Olsen og noterer, at PR-bureauerne i hvert fald ikke mere kan hævde at være billigere.

Formanden for Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder, Jens Kofoed, var godt klar over, at PR-bureauerne nærmede sig reklamebureauerne, men ser det dog som nyt, at de reelt har overhalet dem.

“Vi har i foreningen talt en del om, at vi ønsker at være dygtigere og skarpere frem for de bløde humanister. PR-bureauerne er også blevet bedre til at tjene penge, og det har medarbejderne nok opdaget”, siger Jens Kofoed og fortsætter:

“Men først og fremmest tror jeg, at udviklingen skyldes, at der er rift om de gode og erfarne folk. Der er ikke mange faggrupper ud over cand. com., der ser PR-branchen som en fremtidig karrierevej, og det så jeg gerne være anderledes. Det vil give mere konkurrence om jobbene”.

Hele listen med 106 bureauers nøgletal kan ses i Bureaubiz’ årlige regnskabsanalyse, der foreligger i en trykt rapport, der kan købes for 1200 kr. ex. moms ved at maile til:

finn@bureaubiz.dk