PR-bureauerne: Her går det godt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: PR-bureauerne er optimistiske og mener, de har rigelige ekspansionsmuligheder.

PR-bureauerne lever af at kunne fortælle gode historier om deres kunder. Og de mener også selv at repræsentere en god historie – det er i hvert fald, hvad de fortæller til Berlingske.

”Vores udfordringer på markedet er faktisk ikke så store. Vi står i en tid, hvor kommunikation fylder enormt meget i mediebilledet. Politikere prioriterer jo nærmest deres evne til at kommunikere højere end deres evne til at udvikle politik. På samme måde er fokus på troværdighed og omdømme næsten lige så stort hos topcheferne som deres fokus på bundlinjen. Og den tendens bliver bestemt ikke mindre i krisetider”, siger Morten Grøn, formand for de danske PR-bureauers brancheorganisation, Public Relations Branchen.

Ifølge Berlingskes brancheanalyse har PR-bureauerne formået at skære ind til benet og optimere driften de seneste tre år.

Og samtidig er der plads til ekspansion, mener Peter Sterup, adm.dir. i Primetime Kommunikation:

”Der er stadig god plads til ekspansion på vores marked. En lang række virksomheder og organisationer har endnu ikke fundet ud af, hvad de kan bruge kommunikationen til og er derfor kun kommet sporadisk i gang med det. For den gruppe er det en fordel, at vi kan levere mange ydelser, som de har brug for”.

Peter Sterup henviser til, at bureauet ikke kun yder PR, men har bredt sig til at kunne noget på de sociale medier, udvikling af hjemmesider og andre reklamerelaterede opgaver.

Desuden fortæller han til Berlingske, at bureauet er i gang med at stifte et datterselskab, der kan levere kreative løsninger (Berlingske Business, p. 16).