PR-veteran bag nyt kommunikations akademi

FiG

Akademiet er en nonprofit organisation, der skal styrke samarbejdet mellem universiteter, erhvervslivet og kommunikationsbranchen.

Digitalisering påvirker demokrati og meningsdannelse, og medierne og kommunikationsbranchen får drastisk ændrede arbejdsvilkår. Det er baggrunden for et nyt akademi, der som nonprofit forening vil styrke samarbejdet mellem universiteterne, erhvervslivet og formidlingsbrancherne.

Akademiet for Anvendt Kommunikation fremhæver tre væsentlige nøgleforhold:

  • Demokrati og meningsdannelse, der får nye vilkår gennem digitaliseringen.
  • Den nationale identitet og sammenhængskraft, der risikerer at blive udhulet.
  • Medierne og kommunikationsbranchen, der skal revurdere deres metoder.

Initiativtager til akademiet er PR-veteranen, Niels R. Brinkmann, der første gang stiftede egen virksomhed i 1981. I dag fungerer han som rådgiver for ledelserne i en række virksomheder, og han har samlet en gruppe af mennesker, der i fællesskab skal komme med bud på metoder til formidling i netværkssamfundet.

Akademiets medlemmer er:

  • Professor i journalistik Peter Bro, Syddansk Universitet.
  • Professor Knud Erik Skouby, kommunikation og informationsteknologi, Aalborg Universitet.
  • Adjungeret professor ved Aalborg Universitet og CBS, kreativ direktør og stifter af Have Kommunikation, Christian Have.
  • Direktør og stifter af Relationshuset Gekko, Jan Køhler.
  • Direktør og stifter af e-learning virksomheden VersionA Søren Adolph
  • Karsten Koch, direktør og stifter af Performex, der arbejder med forandringsprocesser.

Akademiets resultater vil blive formidlet gennem debat, analyser, rapporter, rådgivning og undervisning – en opgave, der næppe kan løses i de eksisterende medie- og kommunikationsvirksomheder.

“De er primært stillet ind på at arbejde med opgaver for kunderne, ikke på at udvikle nye metoder. Universiteterne har også begrænset mulighed for systematisk metodeudvikling for medierne og kommunikationsbranchen. Visionen er at give alle interessenter adgang til metoder, der frit kan anvendes i den kommercielle kommunikation og samtidig sikrer den demokratiske proces,” siger professor Peter Bro.