Premiere for Smukfests nye digitale bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Bøgeskoven i Skanderborg har i to år haft betalingsarmbåndet Beeptify. Smukfest bygger – med bistand fra et stort digitalbureau – ovenpå med billetsalg, e-butik og markedsføring samlet ét sted.

Den 1. december kl. 10.00 blev billetterne til Smukfest 2015 sat til salg – og dét var samtidig premieren på et nyt bureausamarbejde med Combine. Skanderborg samler billetter og festivaloplevelser i én e-butik og har til dét formål hyret Aalborg-bureauet til den forenende, digitale løsning.

Afsættet er betalingsarmbåndet Beeptify, eller Smukfest Cashless, hvor gæsterne de seneste to festivaler har kunnet droppe kontanterne. Med det nye tiltag tager Smukfest selv hånd om billetsalget, der hidtil har ligget hos de traditionelle billetudbydere, udvider det pengeløse koncept på selve festivalen og samler samtidig al online-kontakt mellem festival og gæst på ét sted.

Tidligere har man som gæst skullet besøge flere forskellige websites for at købe armbånd, billetter, boformer, forplejning, merchandise, mv. Nu søger man at gøre festivalen til ”et lille digitalt oplevelsescenter”, hvor man ud over de traditionelle festivalprodukter også kan forudbestille – og betale for – både mad, drikke og oplevelser i løbet af den tid, man er på festivalen. Købet sættes ind på armbåndet.

”Den samlede webløsning gør det nemt at være festivalgæst og giver samtidig Smukfest mulighed for at kommunikere direkte med gæsterne – og lære dem bedre at kende, med al data samlet ét sted.,” siger Thomas Bro, digital chef i Combine.

Løsningen bag Smukfests digitale satsning er testet af flere store fodboldklubber, der på lignende vis har knyttet gæsternes køb sammen.