“ICA elsker fodbold og har en lang relation med Malmö FF. I år føles det ekstra sjovt også at være med på den spændende rejse mod Europa,” lød det i går fra Teddy Falkenek, brandmanager i den svenske dagligvare-koncern ICA.
Anledningen var, at man netop havde meddelt, at man er ny tøjsponsor for Malmö FF.
Men dagen efter fik piben en anden lyd:
“Det var en katastrofestart for os. Det er forfærdeligt, at sådan noget kan ske,” siger Teddy Falkenek til Dagensmedia.se.
I går fandt slaget om Skåne sted, da Malmö FF tog imod Helsingborg – hhv. nr 2 og 1 i Allsvenskan. Da Helsingborg kom på 1-0 blev der kastet et kanonslag på banen, der bragede af lige ved siden af Helsingborgs målmand – da han sad på hug for at sunde sig, løb en Malmö-tilhænger på banen og skubbede målmanden omkuld.
Straks var Helsingborg-spillere og tilløbende politi over overfaldsmanden, men da var skaden for længst sket – og dommeren afbrød kampen.
ICA har en såkaldt hooligan-klausul, der gør, at man kan træde ud sponsor-aftalen, hvis den slags episoder opstår – og klubben vel at mærke ikke formår at håndtere problemet tilfredssstillende.
Men ICA har ikke tænkt sig at stoppe, inden man for alvor kom i gang. For holdningen hos tøjsponsoren er, at Malmö FF har demonstreret ansvar og alvor oven på episoden.
Og samme ansvar vil ICA som sponsor også tage.
“Vi sponserer fodbold bredt, ikke kun på topplan. ICA elsker fodbold, og vi deler denne bekymring med sporten. Vi vil arbejde for at gøre Allsvensk fodbold til en familiebegivenhed,” siger Teddy Falkenek.