Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

To film søger tilbage i historien: Diesel spoler os tilbage til tiden før internettet – og bruger Facebook til kampagnen. Kikkoman går endnu længere tilbage.

En gang var Diesel en stor reklamehistorie, der væltede sig i priser i Cannes for mærkets reklamefilm.

Nu er tiden en anden – men selvom firmaet også bruger internettet, så søger man alligevel tilbage i historien.

For at forestille sig den lavpraktiske YUK-sko fra Diesel skal man spole tiden små 20 år tilbage: Til 1993, hvor der ikke var noget, der hed internet – i al fald ikke det internet, vi kender i dag.

Og for rigtigt at kunne sætte sig ind i den tid ud- og opfordrer Diesel folk til at koble sig af Facebook i tre dage (eller Facebook, Twitter og Instagram i to dage) og dyste om i alt 20 par YUKs i en konkurrence … der kører på Facebook og et microsite.  Ironien er enten herlig eller ikke-eksisterende, vælg selv, foreslår AdWeek.

Selvsamme AdWeek har selv valgt at kigge nærmere på Kikkoman, sojasaucen, der går lidt længere tilbage end internettet.

Kikkoman går 600 år tilbage, og i det lys er 24 min. ikke meget – men som reklamefilm er det langt. En sådan sag har premiere lillejuleaften, men traileren er klar nu – og kan ses forneden.

“Det er spændende at have denne luksus af tid. En kortere historie havde ikke ydet emnet retfærdighed,” siger Colin McRae, kreativ direktør hos Draftfcb.

Han suppleres af bureauets VP, Tony Vazquez, der håber, at tv-kanaler med interesse for fødevarer vil bringe filmen.

“Folk undgår i stigende grad reklamer, så du er nødt til at lave indhold, der hverken ligner eller føles som reklame,” siger Tony Vazquez.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club