Det var i princippet hans kollegaer, der hyldede Nicolai Fuglsig, da han på Hyatt Regency Century Plaza, LA, blev belønnet for sin instruktion af Guinness-filmen Sapeurs – der i sig selv er en hyldest til en række elegantiers i Den Demokratiske Republik Congo.
Prisen er Directors Guild of America (med tilføjelsen Outstanding Directorial Achievement Awards for 2014), og de 1600 deltagere hyldede Nicolai Fuglsig i kategorien Commercials.
Det er anden gang, at Fuglsig modtager denne pris – og anden gang, at det sker for en Guinness-film. Første gang var for otte år siden med Tipping Point.
Nicolai Fuglsig har det seneste år beskæftiget sig mere med film end reklame – om end han bl.a. har instrueret filmene i den hidtil største satsning for Hondas luksusbrand i USA, Acura. I sommer blev det også til guldløve i Cannes for Film-kategorien for Nike Possibilities.
Det er i øvrigt andet år i træk, at Directors Guild of America fremhæver en dansker som vinder af Commercial-kategorien. Sidste år vandt Marin de Thurah med The Man Who Couldn’t Slow Down for Hennessy.
Sapeurs
Tipping Point
The Man Who Couldn’t Slow Down