Samlino er en prisportal med fart på. Virksomheden er to år gammel, men huser allerede nu ca. 120 medarbejdere.
Nu skal der endnu mere fart på. Samlino har her til morgen annonceret, at man har rejst 150 mio. kr. i ny kapital, og det er penge, som har et klart markedsføringsperspektiv. Som det hedder i pressemeddelelsen:
Investeringen vil blive brugt til at sprede budskabet til endnu flere forbrugere om, at de kan spare penge og få bedre ydelser, ved at sammenligne deres forsikrings-, bank- og teleprodukter før de køber, ligesom de gør med fly og hoteller.
Herudover skal der dog også bruges penge på fortsat udvikling af teknologien og på at udvide porteføljen af produkter.
Stort tryk
Kristian Pitzner-Jørgensen, medstifter og adm. direktør for Samlino.dk, vil ikke gå i detaljer med hvordan pengene kommer til at fordele sig.
“Men vi kommer til at lægge et ret højt tryk på markedet i de kommende år. Når vi kigger på andre succesfulde virksomheder – som f.eks. Momondo – så har de bygget deres succes på at bygge en god platform og sikre en god brugeroplevelse – samt at investere stort i at udbrede historien. Vi har allerede hjulpet en halv mio. danskere, men vi tror, der er et større potentiale i at få udbredt historien,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen.
Samlino er aktiv inden for forsikrings-, bank- og telesektoren, og forretningsmodellen er, at selskaber i brancherne giver markedsførings-tilskud.
“Vi skal kende brugerne og deres behov, således at man med forskellige værktøjer kan matche selskaberne med de grupper, som de helst vil have fat i. Det er en meget mere effektiv markedsføring-kanal end mange andre,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen.
Investeringen retter sig primært mod det danske marked, men Kristian Pitzner-Jørgensen understreger, at der selvfølgelig også ligger et potentiale i at kunne udbrede platformen både til andre produktområder og andre lande.
Kendte erhvervsfolk med
De 150 mio. kr. er rejst fra en række investorer omfattende den verdensomspændende vækstkapitalfond ACE & Company, Li Ka Shing familiens pengetank Pacific Century Group, Nova Founders Capital, den japanske finansielle investor SBI Holdings, stifteren af Zynga, Mark Pincus, stifteren af PayPal og Facebook-investoren Peter Thiel, tidl. adm. direktør for Nordea, Thorleif Krarup, tidl. adm. direktør for ISS, Waldemar Schmidt, tidl. adm. direktør og medstifter for Saxo Bank Lars Seier Christensen med flere.
Blandt de ca. 120 medarbejdere finder man en forholdsvis stor marketingafdeling på 15 medarbejdere, og det hænger sammen med, at man hidtil har håndteret markedsføringen selv uden bureauhjælp.
Sådan vil man indtil videre fortsætte – men det er et spørgsmål, man løbende evaluerer på – ikke mindst nu, hvor der skal større og bredere tryk på.
“På et tidspunkt skal vi nok også på tv, og her tror jeg, at vi kommer til at hente ekstern hjælp. Men vi overvejer løbende, om vi skal blive ved med at gøre som hidtil eller om det vil være mere effektivt at gå ind i et andet set-up,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen.
Forbrugere kan hente besparelser
Samlino.dk er stiftet af ham og serieiværksætteren Mads Faurholt-Jørgensen, og den teknologiske platform sigter på at transformere måden, hvorpå danske forbrugere køber og sammenligner forsikrings-, bank- og teleprodukter.
“Forsikrings-, bank- og teleprodukter udgør størstedelen af de danske husholdningers udgifter. Folk vælger typisk de produkter, som de kender eller har hørt om før i stedet for at sammenligne hele markedet. Derfor bruger danskerne årligt 5 milliarder kroner mere end nødvendigt, samtidigt med at de ikke får de produkter, der opfylder deres behov bedst”, siger Kristian Pitzner-Jørgensen.
Hvis Samlino skal udvides til andre produkter, så skal det være områder, der både fylder noget i forbrugernes budget og som kan være vanskeligt overskueligt.