Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To af storaktionærerne i Bark Group Inc. er med i et nyt projekt, der skal sælge tekstreklame på blogs. Firmaet er noteret på samme børs som Bark.

Det kan give mindelser om de glade dot.com dage. I Humlebæk sidder to mænd på et ca. 30 kvadratmeter lejet kontor til ca. 8000 kr. om måneden.

Deres firma hedder Bloggerwave, det er knap to år gammelt og blev torsdag i sidste uge optaget til handel på den amerikanske OTC Bulletin Board. Kursen steg øjeblikkeligt og efter blot fire handelsdage har selskabet nu en værdi på ca. 300 mio. kr.

For en marketingverden er selskabet interessant af flere årsager. Dels handler forretningsplanen om at kommercialisere blog-verdenen – bl.a. ved at betale bloggere for at omtale virksomheders produkter og services.

Dels er majoritets-aktionærerne de samme to ukendte danske venture-kapitaliser, Jesper Svane og Rene Lauritsen, som også er centrale storaktionærer i Bark Group Inc. – Bark Copenhagens moderselskab.

Endelig er kursudviklingen lige så uforståelig som i Bark’s tilfælde. Bark Group ligger lige nu til en børsværdi på omkring 900 mio. kr. selvom eneste fuldgyldigt aktive selskab er et mellemstort københavnsk reklamebureau.

I Bloggerwave’s tilfælde er der tale om et selskab, der i henhold til egne opgivelser i en årsrapport fra 14. januar har to ansatte og en omsætning i regnskabsåret frem til 30. september på under en halv million kroner. Og et underskud på lidt over en halv million.

Børsnoteringen er kommet i stand gennem en fusion med Elevated Concepts, der oprindeligt var et selskab med det formål at sælge miljøudstyr på det russiske og østeuropæiske marked. Det var dog tømt for aktivitet, da Bloggerwave overtog det.

Bloggerwave opgør selv, at konkurrenterne på markedet alle er amerikanske. Men det er fortsat der, hvor konceptet har størst livskraft, og derfor vil Bloggerwave ikke alene holde sig til det europæiske marked.

I en pressemeddelelse til OTC Bulletin Board i går oplyses, at der er etableret et amerikansk hovedkontor i Californien.

Det er dog i første omgang en postadresse og en kontorfacilitet, der er til rådighed, når Bloggerwave-folkene selv er i USA, fortæller medstifter og adm. dir. Ulrik Svane Thomsen.

Det er dog ambitionen, at der skal komme amerikanske ansatte.

“Det her er i første omgang startet som et hobby-projekt, men tiderne har gjort det til op af bakke, og vi har ved at kaste håndklædet i ringen flere gange. Nu har vi dog taget skridtet fuldt ud og vil forsøge at bygge forretningen op. Målet er at opnå en omsætning på 5-6 mio. kr. i år”, siger Ulrik Svane Thomsen.

Børsnoteringen tager sigte på at rejse kapital til udvikling af forretningen.

“Mange har sagt, at det er nu, vi skal gøre det, og jeg må indrømme at reaktionen i markedet har været overraskende. Vi har 9-10 henvendelser fra nogen, der gerne vil skyde kapital ind, så det ser lovende ud”, siger Ulrik Svane Thomsen og tilføjer, at behovet er 3-5 mio. USD.

Men hvordan kan et firma af den karakter opnå en børsværdi på 300 mio. kr.?

“Jeg er lige så forundret og det virker noget opskruet. Men den bedste forklaring jeg kan komme med er, at blogs er sexede i USA og vi har en god database”, siger Ulrik Svane Thomsen og tilføjer:

Der påhviler selvfølgelig nu os et stort ansvar for at levere varen”.

Det er Jesper Svane og Rene Lauritsen, der har formidlet børsnoteringen, og relationen til de to er ligetil. Jesper Svane er Ulrik Svane Thomsen’s bror.

Jesper Svane og Rene Lauritsen er bosiddende i Schweiz, og deres aktier i Bloggerwave er placeret i tre selskaber. Jesper Svane’s Svaneco og Rene Lauritsen’s Sapiens – begge hjemmehørende på British Virgin Islands – samt IQ Division Corp, der hører hjemme i Nevada og ejes af Rene Lauritsen.

Kommentarer

  1. Jesper Svane er interessant. Siden han holdt op med at gøre rent for andre har han gjort en profession ud af at tjene penge uden at skabe relle værdier og undgå skat. Det passer perfekt. De mangler bare nogle stakler til at miste deres sparrepenge…

  2. Det er utroligt, at ingen på Bureaubiz anerkender at ideen er udemærket.

    Dofollow blog indlæg giver bedre SERPS og det ved marketingfolk der læser Bureaubiz jo godt ikke ?.

  3. Det lugter af varm luft i den omtalte virksomhed, og deres øvrige aktiviteter. Jeg har svært ved, at se meningen med disse selskaber som i mine øjne har meget lav værdi.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club