Markedet er i opbrud, men det behøver ikke kun være lig med problemer. Det kan også give muligheder.
På den baggrund har en række private investorer, der først og fremmest tæller svenskere – bosiddende både i Sverige og Schweiz – rejst 20 mio. kr. til etablering af et nyt digitalt bureau – Nordic Media Group A/S (NMG) – som ifølge en pressemeddelelse har ambitioner om at blive nordens førende inden for digital kommunikation inden udgangen af 2009.
Initiativet kommer fra det svenske bureau Accentics, der har danske Klaus Walkusch som direktør, og som sammen med danske Standoutmedia er de første to bureauer i gruppen.
Disse to bureauer forventes i 2009 at have en samlet bruttoavance på 15-17 mio. kr. og et plus på bundlinjen på 3,5 mio. kr. Der er lidt over 20 medarbejdere i alt.
Ejerne af disse to bureauer har hver fået 5 mio. kr. kontant plus aktier i NMG. Der er således fortsat penge til yderligere opkøb, og ambitionen er, at man allerede i år skal op på over 30 medarbejdere.
De private investorer har for deres investering fået 30 pct. af aktierne i NMG.
“Vi er i dialog med yderligere opkøbsmuligheder, men vi køber ikke noget bare for at få mere omsætning. Der har i de senere år været mange investeringer, som kun er gennemført for at vise høj omsætning uden at der findes indtjening eller synergi”, siger Klaus Walkusch og fortsætter:
“Vore investorer lægger vægt på godt købmandskab, både hvad gælder drift og de produkter vi går til kunderne med. Det passer godt til vores filosofi: Hvis du ikke selv kan tjene penge, hvordan skal du så kunne rådgive kunder om effektiv markedsføring”.
Klaus Walkusch bliver CEO for NMG, og fortæller videre, at de to bureauer fortsætter som selvstændige enheder under NMG-praplyen
Accentics er specialister i one-one, mens Standoutmedia opererer inden for søgemaskineoptimering og media-buying.
Sælgerne af Standoutmedia er Stefan Avivson, Jacob Laurvigen suppleret af et par medarbejdere.