Producentforeningen lancerer kærestebrevs-kampagne

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Ny kampagne skal vække danskernes følelser for dansk film. Stupid Studio, med tidligere DR-direktør Lars Grarup i spidsen, er bureauet bag.

Producentforeningen og design- og brandingbureauet Stupid Studio har netop lanceret kampagnen Kærestebreve til Dansk Film, som opfordrer danskerne til at gå ind og skrive et personligt kærestebrev til, ja, dansk film.

Målet med kampagnen er at komme i dialog med befolkningen om, hvad dansk film betyder for den enkelte og vores fællesskab.

Nej tak til hovedløse clicks
Adm. dir. i Stupid Studio, Lars Grarup, der er tidligere topchef i DR og på Politiken, er strategen bag kampagnen.

Han fortæller om kampagnens tilgang:

”Det er et sats, for det kræver tid, eftertænksomhed og en god portion kreativitet at sætte sig ned og forfatte et kærestebrev.”

Lars Grarup fortsætter:

”Men effekten skal ikke måles i overfladiske KPI’er. Vi er ikke ude og jagte hovedløse clicks, likes og visninger. Vi vil hellere engagere dem, der rent faktisk har noget på hjerte, når det gælder dansk film.”

Benarbejde og netværk
For at inspirere befolkningen til at skrive et kærestebrev, er der produceret ni forskellige spots hvor seks kendte danske skuespillere, f.eks. Rasmus Bjerg og Bodil Jørgensen, læser kærestebreve op til dansk film.

Du kan se en af filmene med Rasmus Bjerg her:

De ni forskellige film bliver drevet på SoMe og vist i biograferne, men mediebudgettet er minimalt, fortæller Lars Grarup:

”Vi har afsat et symbolsk antal annoncekroner til Facebook, men vi tror mere på benarbejdet. Der er jo nærmest ingen, der deler en kampagne-video længere. Det er den personlige opfordring til at lave en personlig post, der gør en forskel.”

Derfor har man hos Stupid Studio lagt et stort arbejde i at sætte skub i kampagnen ved hjælp af relevante influenter og interessenter, bl.a. filmstuderende, skuespillere, instruktører, manuskriptforfattere og producenter.

Her kan du se filmen med Amanda Collin, der for nyligt fik sit folkelige gennembrud i filmen En frygtelig Kvinde.

Hvorfor lige et kærestebreve?
At dansk film er vigtig for danskerne, er ikke svært at dokumentere, ifølge Lars Grarup.

Han fortæller:

“Vi har lavet Gallupundersøgelser, som fx viser, at 4 ud af 5 mener, at dansk film binder generationer sammen, og at vi bliver stolte, når dansk film vinder priser i udlandet. Men vi vil gerne et spadestik dybere og have folk til at sætte ord på deres følelser.”

For at finde ud af hvordan man bedst fordrer det, sendte Stupid Studio en researcher afsted for at teste forskellige greb af.

Med kærestebrevet, ramte hun noget, der vækkede følelser i folk, fortæller Lars Grarup:

”Når vi sætter os ned og skriver et kærestebrev til dansk film, så kommer minderne, følelserne og poesien frem, og det er lige netop det, vi har brug for, hvis vi skal forstå, hvor og hvordan dansk film bevæger sit publikum.”

Kampagnens højere formål
Kærestebreve til Dansk Film er en del af en omfattende strategi og public affairs indsats, som Lars Grarup og Stupid Studio løser for Producentforeningen frem til forhandlingen af medie- og filmaftalen i henholdsvis juni og november 2018.

Og hos Producentforeningen er man godt tilfreds med kampagenen.

Direktør for Producentforeningen, Klaus Hansen, fortæller:

”Danmark er for lille til mudderkastninger. Hvis vi skal sikre produktionen af dansk film og indhold, kræver det netop en seriøs dialog med film- og mediebranchen, hele det politiske system og vigtigst af alt, dansk films publikum.”

Se mere om kampagnen på kærestebreve.dk, hvor du også kan forfatte dit eget kærestebrev til dansk film.