Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Shoot Happens har stået for kommunikationen det seneste år for stor online-butik. Resultaterne har været gode - og selskabet har vundet endnu en opgave.

Grænserne flyder. Det er der flere aktuelle eksempler på. Mediabureauet Mindshare var før sommer kreativ på en ny kampagne for Europæiske. Her efter sommerferien har PR-bureauet Mannov fortalt om en kampagne for Nokia, som bureauet har stået bag i samarbejde med en filminstruktør.

Og nu kan man så føje produktions-selskabet Shoot Happens (tidligere DSP Filmbureau) til listen.

Selskabet vandt sidste år budgettet for online-butikken Komplett – og samarbejdet er gået så godt, at det er blevet udvidet. De to er lige nu midt i en større international kampagnesatsning, som Shoot Happens lige som for et år siden vandt i en budrunde på deres eget pitch.

Den første kampagne har kørt på tværs af medier og platforme, og er udviklet i samarbejde med Kompletts egen interne marketingsafdeling. De fem film har kørt både på tv og de sociale medier, hvor den første reklame fik 60.000 hits på Youtube på ganske få dage, før den overhovedet kom på tv.

For nylig passerede de fem reklamefilm 1 million visninger samlet på Youtube. Kampagnen bestod desuden også af en biografreklame, som fik en ad-liking på 73% og slog reklamer fra Lotto, Volvo, Daim og Café Noir. Kampagnen har også fået flere tusinde kommentarer og utallige delinger på de sociale medie.

Resultaterne opgøres således: Kampagnen har øget brandets totale kendskabsgrad og recall, styrket varemærket (brand equity), relationen til forbrugeren og aktiveret kernekundegruppen på de sociale medier.

“Vi er stolte af, at stå bag en kampagne der har opnået så gode resultater, men er mest af alt bare glade for, at arbejde sammen med en progressiv kunde, som tør markedsføre sig med lidt kant og humor.” siger Sune Svanborg Sørensen, CEO og instruktør i ShootHappens. Han fortsætter:

“Tillid og kreativ frihed giver rum til gode idéer og stærke resultater. Det er uanset om der er tale om en integreret filmkampagne på tværs af platforme eller en platform-specifik film som f.eks. Før andre gør det for dig, der er en ”sluk mobilen” kampagne udviklet specifikt til biografen, også for Komplett.”

Hos Komplett taler salgs- og marketingschef Morten Beutelmann om både enkelhed og hurtighed som en fordel.

“Jo flere parter, der er involveret i processen, des mere mudret bliver den. Det er i hvert fald vores oplevelse. Når vi kun er to, så har processen først og fremmest været mere enkel. Det har givet os større ‘say’ i processen, og jeg synes rent faktisk, at produktet er blevet bedre,” siger Morten Beutelmann og fortsætter:

“Vi vil gerne være tæt på kunderne og derfor lægger vi vægt på selv at være meget inde over de sociale medier. Men det er ikke sådan, at vi kan det hele selv, og derfor har det været vigtigt, at samarbejde med nogen, der kan gå ind i marketingdiskussioner med os. Det er ikke nok at have et produktionsselskab.”

Da Komplett for 3 år siden intensiverede sin markedsføring i Danmark skete det i første omgang i samarbejde med det norske bureau Acne Advertising. Dette samarbejde blev så erstattet med Shoot Happens.

Selskabet havde i 2013 en bruttofortjeneste på 3,35 mio. kr. og et overskud på godt 1 mio. kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club