I sidste måned fortalte Bureaubiz om Strix og Gong, der har fusioneret sig til Top5 i Danmark blandt tv-produktionsselskaber. Historien gik mest på det nye selskabs fokus på branded content og ikke på, hvad ‘barnet skulle hedde’ – og med god grund, for først nu er Strix og Gong klar med det nye navn og en ny identitet.
Typisk er det reklamebureauer, der hyrer produktionsselskaber – men her var det omvendt. De to fusionerende selskaber bad Jangaard, Mark & Ko om bistand i processen.
Men først navnet:
”Strix og Gong bliver til Strong. Det er næsten for nemt, men i og med vi højere grad er blevet et mediehus kan vi også bruge navnet i de enkelte enheder og skabe en egen identitet. Det gælder eksempelvis vores digitale bureau; Strong Digital,” siger Digital Programchef Kirstine Bjerre.
Hun tilføjer:
”Navnet er imidlertid en mindre del af processen. Det geniale ligger i at have en kompetent sparringspartner, der ikke har følelser involveret. Jangaard, Mark & Ko hjalp med at få identificeret vores værdier og mission med firmaet – og få dem afspejlet i en visuel identitet.”
At Jangaard, Mark & Ko blev hyret, var reelt mere nærliggende end usædvanligt, idet bureauet forrige år leverede ny identitet til Strix.
”Det er altid spændende, når to virksomheder fusionerer – for hvorfor gør de det, og hvad vil de opnå? Men det er også risky business, for det er jo også to kulturer, der skal smelte sammen. Derfor lavede vi workshops, som mundede ud i et visionært manifest og en stærk ny visuel identitet.”
Logoerne for hhv. Strix og Gong – samt det nye:
Uddrag fra hvorfor Strong ser ud, som de gør:
”Vi er nysgerrigheden i mennesket. Vi er vinklen i den gode historie. Vi er lyskeglen, der fanger det vigtige øjeblik.
Vi fortæller levende menneskers virkelige historier. Vi fylder levende historier med virkelige følelser. Vi fortæller for at berøre. Vi skaber for at inddrage.
Vi har et godt øje til alle nye muligheder, for de gør os skarpere – og giver os nye indgange til det at gøre indtryk.”