Produktionsvirksomheder sparer penge ved at lytte til kunderne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Hvis danske produktionsvirksomheder lytter til kunderne og ikke blot til deres ingeniører, kan de spare mindst 15 procent i produktionsomkostninger.

Hvis danske industrivirksomheder vil lytte til kunderne, så kan de producere meget billigere.

Et forsknings- og udviklingsprojekt under Industriens Fond, viser, at hvis man indretter maskiner efter det kunderne har brug for, kan man spare mindst 15 procent af produktionsomkostninger.

Det skriver Børsen.

Tesen er, at ingeniører føjer de funktioner til, som de kan komme til på et produkt, uden at tænke på om det forhøjer prisen eller om kunderne ønsker den funktion.

I stedet for går man ud og spørger kunderne, hvilke funktioner de ønsker og hvilke de helst er fri for og Bramidan, der er med i forskningsprojektet har oplevet, at kunderne helst vil have det så simpelt som muligt.

”Foreløbig har vi konstateret, at visuelle ting som display og illustrative trykknapper ingen værdi har for vores kunder og brugerne af maskinerne. Tværtimod gennemsyres deres holdning af ønsket om at holde maskine så simpel som muligt, så den stort set er umulig at betjene forkert,” siger Bramidans tekniske chef, Ejnar Christensen til avisen.

For at kunne spare på produktionsomkostningerne, skiller deltagerne i forskningsprojektet også konkurrenternes produkter ad, for at se hvad de kan i forhold til prisen.

Børsen, p. 18.