Digital er tidens mantra – det er der ikke meget nyt i. Til gengæld er det ikke lige så klart, hvad digital egentlig vil sige i kampagnemæssig forstand.
Handler det om banner-annoncer og et kampagnesite – eller noget andet og større?
Meget peger på det sidste. PFA og Umwelts Pensionstallet er et hjemligt eksempel på en digital indsats, der bevæger sig fra kampagneniveauet og længere ind i forretningen.
Og for et par år siden i Cannes blev et arbejde af Crispin Porter + Bogusky for Best Buy kåret som årets mest nyskabende. Her havde bureauet brugt ny teknologi til at lave en anderledes form for kundeservice.
Deltagerne ved Festival of Media I Montreux Schweiz, der omfatter topfolk fra den globale marketing- og mediaverden mødte i sidste uge et andet eksempel fra Crispin Porter på den mere forretningsorienterede bureauudvikling. Det var bureauets formand Chuck Porter der fortalte om casen.
Da Dominos Pizza bad Chuck Porter om at sælge endnu flere varer, gik han som udgangspunkt ud fra, at han skulle opfinde endnu et kreativt og viralt stykke video. Det er han nemlig rigtig god til.
Men denne gang skulle han slå alle sine hidtidige rekorder – på en helt anden måde end før.
Chuck Porter vidste, at Dominos har totalt styr på deres produktion - forstået på den måde, at computerne ved hvornår John samler pizzaen, Jenny kommer den i ovnen, Pete kører den ud – og at han ankommer cirka klokken 18.25.
Chuck tog denne information og stillede den til rådighed for kunderne på Dominos website – og kaldte den for en ”pizza tracker.” Resultatet var et kæmpe hit, som kører hver eneste dag uden yderligere omkostninger. Kunderne elsker den.
”Det er den bedste ting vi nogensinde har gjort for dem, når man ser på værdien i forhold til udgiften,” fortalte Chuck Porter deltagerne på Festival of Media.
Det minder mig i øvrigt om januars årsrapport fra SODA – foreningen af USA’s digitale bureauer – som blandt andet forudsagde, at produktudvikling vil erstatte marketing. Se den lange rapport her.
Læs også om:
Annoncører savner digitalt lederskab