Af Peter Engholm, journalist
archives
Foto: Getty Images

Bureauerne er et babelstårn af varedeklarationer. Alene i brancheforeningen KreaKom er der et halvt hundrede forskellige bureautyper. Se oversigten her.

Bureautyper bliver løbende diskuteret, og det kan være nødvendigt med nuancerne og specialerne, når alle bureauer eksempelvis er digitale i en eller anden forstand og i øvrigt rummer rådgivende kompetencer.

For det enkelte bureau giver det god mening at præcisere, hvad man står for. Men hvordan ser det ud, når bureauerne skal tale med én stemme?

Brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation (KreaKom) har 118 medlemmer – fordelt på ikke færre end 50 forskellige bureautyper. Listen kan ses forneden og omfatter bl.a. en række variationer over kreativitet og medie.

Hvordan markedsfører man sig som én forening – med en klar profil – med så mange forskellige varer på hylderne?

”Det gør vi ved at fokusere på dét, der samler os, hvilket vil sige kreativitet og kommunikation. Og her er vi en væsentlig delmængde og aktør under dét, man i Danmark kalder den kreative branche,” siger Jens Peter Jensen, der er formand for KreaKom.

Han uddyber:

”I foreningen har vi overordnet vel godt en håndfuld hovedkategorier: Digital, Event, Media, PR/PA, Produktion og Reklame. Inde under brancheparaplyen kan vi dyrke forskellighederne og anerkendelsen af de specifikke fagligheder”.

Jens Peter Jensen medgiver, at der er mange bureautyper i KreaKom, men han pointerer, at de udtrykker forskellighederne under de enkelte hovedkategorier. Man ville ikke kunne samle aktørerne under hovedkategorierne.

”Tag PR/PA-branchen: Kan man finde konsensus for, at de laver nogenlunde det samme? Nej, for det gør de ikke, hverken i selvopfattelse eller objektivt i forhold til deres ydelser. Men alle lever fint under paraplyen Kreativitet & Kommunikation med fokus på de vigtige fællesnævnere, der vitterligt er.”

Ser du noget problem i 50 betegnelser for 118 medlemmer?

”Nej, ikke så længe, at vi som forening balancerer mellem en stærk fællesnævner og en volumen, der giver ørenlyd i den politiske og offentlige debat. Der kan være et problem ved analyser, der har behov for at sætte bureauerne i rubrikker, men ellers ikke,” siger Jens Peter Jensen.

Men ikke dermed sagt, at der ikke holdes øje med udviklingen inden for bureautyper:

”Tingene forandrer sig hele tiden, og bestyrelsen tager løbende kategorierne op – ligesom bureauerne selv gør det og eksempelvis vil spørge sig selv, om det giver mening at hedde et reklamebureau længere,” siger Jens Peter Jensen.

GIF nye rapporter
GIF nye rapporter

Bureautyperne i KreaKom
Engelske ord tæller i sig selv ikke dobbelt. Således regnes  ”Advertising Agency” og ”Reklamebureau” for én og samme typebetegnelse. Nuanceforskellen mellem ”Reklame- og kommunikationsbureau” og ”Kommunikations- og reklamebureau” betyder, at der tælles to.

  • Advertising Agency / Reklamebureau
  • Advertising & Communication
  • Art Direction
  • Branding Agency
  • Content- & Connections-bureau
  • Content Agency
  • Creative Agency
  • Creative Communication Agency
  • Creative Content Agency
  • Creative Marketing
  • Crowd Agency
  • Customer Centric-reklamebureau
  • Customer Experience-bureau
  • Datadrevet bureau
  • Design and Innovation Consultancy
  • Digital Agency / Digitalt bureau
  • Digitalt kommunikations- og reklamebureau
  • Event- og konferencebureau
  • Event- og servicebureau
  • Eventbureau
  • Full Experience Agency
  • Full-service agency / Full-service bureau
  • Full-service kommunikationsbureau
  • Full-service Media Agency / Full-service mediabureau
  • Hybridbureau
  • Innovations- og kommunikationsbureau
  • Kommunikations- og reklamebureau
  • Kommunikationsbureau
  • Konsulent- og relationsbureau
  • Marketing Effectiveness Consultancy
  • Marketing Performance Bureau
  • Marketingbureau / Marketing Agency
  • Media & Digital Communications
  • Medie- og kommunikationsbureau
  • Medie- og reklamebureau
  • Mediabureau / Mediebureau / Media Agency
  • Medieovervågning og analyse
  • Medierådgivning
  • Meeting & Event Agency
  • Oplevelsesbureau
  • PR- og kommunikationsbureau
  • PR- og reklamebureau
  • Produktionsselskab
  • Reklame- og kommunikationsbureau
  • Reklame- og mediebureau
  • Social Media Management Company
  • Strategy & Orchestration
  • The Productology Agency
  • Trusted Advisors
  • Visuelt produktionsstudio

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev