Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureaubiz-analyse: Lønnen er tårnhøj - men det er bruttoavancen pr. medarbejder også, og samlet set kommer Propaganda derfor bedst ud blandt 87 bureauer, når man vurderer performance på tre nøgletal. Dyhr/Hagen ligger kun det yderste af et mulehår efter.

Bureaubiz er et online-medie. Men for en enkelt gangs skyld er der netop udgivet et print-medie, fordi nogen ting stadig egner sig bedst til papiret. Det gælder f.eks. de mange skemaer i en omfattende særrapport over 87 danske bureauer, hvor de bl.a. bliver bedømt på tre nøgletal: bruttoavance pr. medarbejder, lønandel og gennemsnitsløn.

Og vurderer man, hvordan hver enkelt bureau klarer sig i forhold til gennemsnittet, så bliver resultatet, at Propaganda McCann er Danmarks stærkeste bureau målt på nøgletal. Sejren kommer dog kun i hus med det yderste af et mulehår foran Dyhr/Hagen.

Propagandas topplacering bygger på en meget stærk performance på to af nøgletallene: Gennemsnitsløn og bruttoavance pr. medarbejder, hvor Propaganda som følge af den stærke satsning på en stor partner-kreds og tunge senior-folk ligger dobbelt op i forhold til gennemsnittet. Når det gælder lønandel, ligger Propaganda en anelse over gennemsnittet.

Nr. 2 på listen – Dyhr/Hagen – har en mere jævn score på de tre nøgletal, men udemærker sig specielt med en lønandel, der er den laveste i analysen.

På de efterfølgende pladser finder man bureauer som &Co, Robert/Boisen, Bark Cph. og WinWin Agency – d.v.s. alle mellemstore bureauer.

Dyhr/Hagen er med sine seks medarbejdere et lille bureau, og der er således en klar tendens til, at “mindre er godt”, når det gælder at være stærk på nøgletal.

“Der er tale om bureauer, der alle i et eller omfang har truffet et valg eller et fravalg. Det er altid dem, der kommer med specialer, der udfordrer os andre, og hvis ikke de store bureauer kan ligge øverst, så skal de i hvert fald kunne noget andet, og spørgsmålet er så, om det er lykkedes”, siger adm. dir. Steen Halbye, Halbye Kaag JWT, der er bedst på nøgletal blandt de store bureauer.

Han karakteriserer de tre nøgletal som relevante parametre – det svageste er dog lønnen.

“På den anden side peger de to andre klart mod en bedre bundlinje”, siger Steen Halbye.

Rangordningen efter nøgletal er en videreudvikling af nuværende Euro RSCG-drketør Steen Holm’s model fra 90’erne, hvor bureauerne blev delt op i WinWin, Griske bureauer, Socialkontorer og Dødssejlere efter, hvordan deres lønandel og gennemsnitsløn lå i forhold til gennemsnittet.

I Bureaubiz’ analyse er navnene blevet: WinWin, Ejernes drøm, Medarbejdernes drøm og LooseLoose.

Analysen er trykt i en særrapport, der kan købes ved at sende en mail til finn@bureaubiz.dk. Prisen er 495 kr. ex. moms for tre eksemplarer. Ud over en listning af bureauer efter bruttoavance rummer analysen også en opdeling af bureauerne efter lønandel og gennemsnitsløn – baseret på den model, som nuværende Euro RSCG direktør, Steen Holm, udviklede i 90’erne for DRRB. Endelig har Bureaubiz udviklet en ny model, hvor bureauerne rangordnes ud fra deres performance på disse to nøgletal suppleret med deres performance på bruttoavance pr. medarbejder.

87 bureauers score på tre nøgletal

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club

Reklamebureauer med mere end 30 ansatte

2006

Halbye Kaag JWT

178

205

Advance

164

123

Hjaltelin, Stahl & Co

155

142

Ogilvy & Mather

146

159

Brandhouse

131

130

Lowe Friends

123

99

Bates Y&R

123

243

Republica

115

95

BBDO

111

132

Kunde & Co

108

100

DDB

108

87

People Group

106

98

Nørgård Mikkelsen

97

83

Adtomic

87

103

Recommended

86

90

Scanad Udviklingsbureau

84

62

enVision

75

68

Andersen & Blæsbjerg

74

77

Dafolo

72

60

Co+Høgh

65

84

SP3

62

78

Gorm Larsen & Partners

39

43

Par No. 1

38

75

 

 

 

Reklamebureauer 15-29 ansatte

 

 

Propaganda

408

387

&Co

255

257

Robert/Boisen & Likeminded

211

222

Bark Cph 

201

86

WinWin Agency

199

134

Bergsøe 4

149

84

Uncle Grey

144

177

Sunrise Rekl.bureau

135

148

Stærk

125

148

Cosmographic

123

139

Publicis Reputation

118

160

Saatchi & Saatchi

114

73

Umwelt

106

93

Manipulation

97

42

Yellow Pencil

96

111

Williams

87

75

TBWA

78

101

Midt Marketing

78

78

Grey København

64

152

727 Communications

64

109

La Familia

61

106

Euro RSCG Copenhagen

61

40

Sylvester Hviid & Co

55

73

Nybroe

39

32

 

 

 

Reklamebureauer 0-14 ansatte

 

 

Dyhr/Hagen

408

166

Mantra

178

196

Winther’s

175

236

Cross Border Communications

170

189

Bocca

161

149

Raffinaderiet

111

47

Metaphor

106

45

Relevans

77

86

Masters

74

49

Ipsen & Partners

62

62

Just/Kidde

61

49

Lysholm Reklamebureau

60

28

Fullcircle

60

73

Blue Pen

60

51

ClockWork

27

32

 

 

 

Direct marketing bureauer

 

 

Responsive

193

178

Sepia Proximity

148

191

Manners (Gekko)

145

100

Wundermann

111

63

Magnetix

103

144

Director

103

176

Klausen + Partners

74

63

 

 

 

Web-bureauer

 

 

Valtech

108

111

Zupa

103

88

Tribal DDB

100

248

Framfab

84

104

Dwarf

62

52

TBWA Play

54

43

Guava

49

32

 

 

 

Kommunikationsbureauer

 

 

Advice

126

250

Hill & Knowlton

111

103

Holm Kommunikation

100

105