Bureaubiz er et online-medie. Men for en enkelt gangs skyld er der netop udgivet et print-medie, fordi nogen ting stadig egner sig bedst til papiret. Det gælder f.eks. de mange skemaer i en omfattende særrapport over 87 danske bureauer, hvor de bl.a. bliver bedømt på tre nøgletal: bruttoavance pr. medarbejder, lønandel og gennemsnitsløn.
Og vurderer man, hvordan hver enkelt bureau klarer sig i forhold til gennemsnittet, så bliver resultatet, at Propaganda McCann er Danmarks stærkeste bureau målt på nøgletal. Sejren kommer dog kun i hus med det yderste af et mulehår foran Dyhr/Hagen.
Propagandas topplacering bygger på en meget stærk performance på to af nøgletallene: Gennemsnitsløn og bruttoavance pr. medarbejder, hvor Propaganda som følge af den stærke satsning på en stor partner-kreds og tunge senior-folk ligger dobbelt op i forhold til gennemsnittet. Når det gælder lønandel, ligger Propaganda en anelse over gennemsnittet.
Nr. 2 på listen – Dyhr/Hagen – har en mere jævn score på de tre nøgletal, men udemærker sig specielt med en lønandel, der er den laveste i analysen.
På de efterfølgende pladser finder man bureauer som &Co, Robert/Boisen, Bark Cph. og WinWin Agency – d.v.s. alle mellemstore bureauer.
Dyhr/Hagen er med sine seks medarbejdere et lille bureau, og der er således en klar tendens til, at “mindre er godt”, når det gælder at være stærk på nøgletal.
“Der er tale om bureauer, der alle i et eller omfang har truffet et valg eller et fravalg. Det er altid dem, der kommer med specialer, der udfordrer os andre, og hvis ikke de store bureauer kan ligge øverst, så skal de i hvert fald kunne noget andet, og spørgsmålet er så, om det er lykkedes”, siger adm. dir. Steen Halbye, Halbye Kaag JWT, der er bedst på nøgletal blandt de store bureauer.
Han karakteriserer de tre nøgletal som relevante parametre – det svageste er dog lønnen.
“På den anden side peger de to andre klart mod en bedre bundlinje”, siger Steen Halbye.
Rangordningen efter nøgletal er en videreudvikling af nuværende Euro RSCG-drketør Steen Holm’s model fra 90’erne, hvor bureauerne blev delt op i WinWin, Griske bureauer, Socialkontorer og Dødssejlere efter, hvordan deres lønandel og gennemsnitsløn lå i forhold til gennemsnittet.
I Bureaubiz’ analyse er navnene blevet: WinWin, Ejernes drøm, Medarbejdernes drøm og LooseLoose.
Analysen er trykt i en særrapport, der kan købes ved at sende en mail til finn@bureaubiz.dk. Prisen er 495 kr. ex. moms for tre eksemplarer. Ud over en listning af bureauer efter bruttoavance rummer analysen også en opdeling af bureauerne efter lønandel og gennemsnitsløn – baseret på den model, som nuværende Euro RSCG direktør, Steen Holm, udviklede i 90’erne for DRRB. Endelig har Bureaubiz udviklet en ny model, hvor bureauerne rangordnes ud fra deres performance på disse to nøgletal suppleret med deres performance på bruttoavance pr. medarbejder.
87 bureauers score på tre nøgletal
Reklamebureauer med mere end 30 ansatte |
2006 |
|
Halbye Kaag JWT |
178 |
205 |
Advance |
164 |
123 |
Hjaltelin, Stahl & Co |
155 |
142 |
Ogilvy & Mather |
146 |
159 |
Brandhouse |
131 |
130 |
Lowe Friends |
123 |
99 |
Bates Y&R |
123 |
243 |
Republica |
115 |
95 |
BBDO |
111 |
132 |
Kunde & Co |
108 |
100 |
DDB |
108 |
87 |
People Group |
106 |
98 |
Nørgård Mikkelsen |
97 |
83 |
Adtomic |
87 |
103 |
Recommended |
86 |
90 |
Scanad Udviklingsbureau |
84 |
62 |
enVision |
75 |
68 |
Andersen & Blæsbjerg |
74 |
77 |
Dafolo |
72 |
60 |
Co+Høgh |
65 |
84 |
SP3 |
62 |
78 |
Gorm Larsen & Partners |
39 |
43 |
Par No. 1 |
38 |
75 |
|
|
|
Reklamebureauer 15-29 ansatte |
|
|
Propaganda |
408 |
387 |
&Co |
255 |
257 |
Robert/Boisen & Likeminded |
211 |
222 |
Bark Cph |
201 |
86 |
WinWin Agency |
199 |
134 |
Bergsøe 4 |
149 |
84 |
Uncle Grey |
144 |
177 |
Sunrise Rekl.bureau |
135 |
148 |
Stærk |
125 |
148 |
Cosmographic |
123 |
139 |
Publicis Reputation |
118 |
160 |
Saatchi & Saatchi |
114 |
73 |
Umwelt |
106 |
93 |
Manipulation |
97 |
42 |
Yellow Pencil |
96 |
111 |
Williams |
87 |
75 |
TBWA |
78 |
101 |
Midt Marketing |
78 |
78 |
Grey København |
64 |
152 |
727 Communications |
64 |
109 |
La Familia |
61 |
106 |
Euro RSCG Copenhagen |
61 |
40 |
Sylvester Hviid & Co |
55 |
73 |
Nybroe |
39 |
32 |
|
|
|
Reklamebureauer 0-14 ansatte |
|
|
Dyhr/Hagen |
408 |
166 |
Mantra |
178 |
196 |
Winther’s |
175 |
236 |
Cross Border Communications |
170 |
189 |
Bocca |
161 |
149 |
Raffinaderiet |
111 |
47 |
Metaphor |
106 |
45 |
Relevans |
77 |
86 |
Masters |
74 |
49 |
Ipsen & Partners |
62 |
62 |
Just/Kidde |
61 |
49 |
Lysholm Reklamebureau |
60 |
28 |
Fullcircle |
60 |
73 |
Blue Pen |
60 |
51 |
ClockWork |
27 |
32 |
|
|
|
Direct marketing bureauer |
|
|
Responsive |
193 |
178 |
Sepia Proximity |
148 |
191 |
Manners (Gekko) |
145 |
100 |
Wundermann |
111 |
63 |
Magnetix |
103 |
144 |
Director |
103 |
176 |
Klausen + Partners |
74 |
63 |
|
|
|
Web-bureauer |
|
|
Valtech |
108 |
111 |
Zupa |
103 |
88 |
Tribal DDB |
100 |
248 |
Framfab |
84 |
104 |
Dwarf |
62 |
52 |
TBWA Play |
54 |
43 |
Guava |
49 |
32 |
|
|
|
Kommunikationsbureauer |
|
|
Advice |
126 |
250 |
Hill & Knowlton |
111 |
103 |
Holm Kommunikation |
100 |
105 |
|
|
|