Public Relations Branchen i forhandlinger med Kreakom

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Formanden for Kreativitet & Kommunikation glæder sig over en mulig fusion med Public Relations Branchen. Læs hele Jens Peter Jensens talepapir fra Kreakoms egen generalforsamling i går.

På Public Relations Branchen generalforsamling for små 14 dage siden, fik ledelsen mandat til at optage forhandlinger med Kreativitet & Kommunikation med henblik på at fusionere de to foreninger.

Det synes Kreakoms direktør Tine Aurvig-Huggenberger er en rigtig god ide:

”Vi har haft nogle gode drøftelser med Kresten Schultz-Jørgensen og Peter Sterup, som vi kender godt og som kender Kreakom godt, da de også sidder i Kreakoms bestyrelse,” siger Tine Aurvig Huggenberger.

Hun fortsætter:

”I Kreakom har vi den opfattelse, at kommunikations-, reklame- og medieområdet er tre meget forbundne discipliner, så vi synes, at det er en rigtig god ide at gå sammen og det vil være med til at styrke branchens samlede interesser at være sammen i én forening.”

Kreakom har allerede omkring 10 af de store kommunikationsbureauer med i Kreakom, fortæller Tine Aurvig-Huggenberger.

Kreakom afholdt generalforsamling i går og her kom også formanden for Kreakom, Jens Peter Jensen ind på den eventuelle forestående fusion i sin første generalforsamlingstale (det står næsten nederst):

Jens Peter Jensens tale på Kreakoms generalforsamling i går
Året 2017 var på mange måder et opløftende år for de kreative erhverv og vores branche.

Til det såkaldte VM i reklame, Cannes Lions, fik vi vores all-time-high løve-høst og leverede en præstation der gav genlyd i resten af Skandinavien. Få ting kan glæde og motivere danskere så meget som at tæve svenskere. Tak til de medlemsbureauer der leverede løsningerne, der gjorde os alle stolte.

På falderebet af 2017, udgav Danske Erhverv en rapport om de kreative erhverv i Danmark. Her konstaterede DE en markant større vækst i vores branche end i de fleste andre. Ved samme lejlighed blev der givet 23 forslag til, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Nu er vi – os der er i Kreativitet og Kommunikation – ikke de eneste aktører i den kreative branche i Danmark, men vi udgør en betydningsfuld del af den.

Vi gør det så godt i branchen, at de store konsulenthuse har fået et sultent kig på os.

Overalt på kloden bliver kreative og digitale bureauer opkøbt af mastodonter som fx Deloitte, PWC, McKinsey, Accenture m.fl.

Hvorfor?

Fordi kreativ kommunikation er udråbt som den helt afgørende differentierende faktor i tiden.

Når alt det er optimeret med AI, machine learning, programmatics, automation og processerne ikke kan blive mere lean – er det vigtigste tilbage:

Den kreative kommunikation der vinder forbrugernes hjerter og hjerner.

Det har vi altid været de bedste til.

Creativity is intelligence having fun skulle Einstein efter sigende have sagt på et tidspunkt.

Hvis det er sandt, er vi ikke bare kreative, men nødvendigvis også intelligente og i en branche, der har en forpligtelse til at have det sjovt.

What’s not to like!

Skal der dryppes lidt malurt i bægeret kunne man tilføje, at vi ikke er verdens bedste til at de tjene store penge. Skabe ordentlige overskudsgrader. Det er nok også en af grundene til, at konsulenthusene har et godt øje til bureauerne og det ekstra indtjenings potentiale de ser her. Her kan vi bestemt blive bedre og det bør vi have fokus på.                 

Kreativitet & Kommunikation vokser også fortsat. Ikke så voldsomt som de seneste år, hvor Tine og hendes tropper støvsugede det meste af markedet. Men dog vokser støt og roligt.

Det synes jeg og den øvrige bestyrelse er super godt gået.

Markedet vokser også og bruttoavancen blandt vores medlemmer er vokset med hele 4% fra 2016 til 2017. Og bundlinien fulgte fint med, da den blev øget fra gns. 9,2 til 9,8%.

Men det er et hårdt marked, hvor kunderne forlanger mere, hurtigere, højere. Krav om større effektivitet er et markedsvilkår i vores branche, som i så mange andre. Jeg tror også vores sekretariat i St. Kongensgade oplever, at vores medlemmer ønsker mere, hurtigere, højere.

Ikke mindst på medlemmernes ønske om rådgivning ift. ny persondataforordningen, der træder i kraft lige om lidt.

Det er en forordning, som har enorm betydning for vores medlemsvirksomheders arbejdsprocesser.

Tine og teamet har afholdt et utal af temamøder og kurser om netop persondataforordningen, og I er forhåbentlig alle klædt på allerede nu. Den agenda går ikke væk lige med det samme – heller ikke for KreaKom, der barsler med flere aktiviteter på området resten af året.

Vores politiske indflydelse vokser også. Der er ingen relevante myndigheder, politikere eller andet godtfolk, der ikke er bekendte med vores eksistens og hvilke interesser, vi varetager. Det er fordi vi prioriterer den politiske interessevaretagelse med tilstedeværelse, seriøse analyser, synlighed og indsigt.

Det gør vi, fordi det har stor betydning for virksomhedernes forretning, hvordan politikerne behandler reguleringen på vores område.

Tine er efterspurgt med råd og vejledning – og det gælder fra alle hjørner af det politiske spektrum. Og på alle embedsmænds kontorerne.

2018 bliver forhåbentlig også året, hvor regeringen nedsætter Det Kreative Vækstteam. Noget, vi har arbejdet intenst for både under den tidligere men også under den nuværende regering. Vi bliver nødt til at finde nye svar på, hvad vi skal leve af i fremtiden?

Hvordan vi kan promovere Danmarks kernekompetencer på nye måder og drage fordel af, at vi kan noget særligt i Danmark, når det kommer til kreativitet og kommunikation. Det skal Det Kreative Vækstteam sætte rammerne og dagsordenen for.

 Jeg var et par gange i New York sidste år og møde de danskere, der har topjob der. De bekræfter, at vi kan noget specielt. At vores lille land med hård konkurrence på meget et lille marked, med få indbyggere udvikler en særlig kompetence.

Så når vi kommer til de helt store markeder, kan vi kapitalisere på, at vi er vandt til at kæmpe hårdt for de få kunder der er.

Det må vi kunne kapitalisere yderligere på.

Hold 3 på Hybrid Agency Program dimitterer ved Cannes Lions 18 – og vi er selvfølgelig igen til stede sammen med vores gode samarbejdspartner, TV2.

Uddannelsen har efterhånden fundet sit modus, og deltagerne tilfører ny viden og værdi til deres virksomheder. Personligt har vi hos Hjaltelin Stahl haft 9 gennem uddannelsen.

Fusion med Public Relations Branchen
Så har jeg en dugfrisk nyhed, som ikke fremgår af den skriftlige årsberetning.

Til vores store glæde har Public Relations brancheforeningen, i daglig tale kaldet PRB, på deres generalforsamling for et par uger siden, godkendt at deres formandskab afsøger muligheden for at inkludere PRB i Kreativitet og Kommunikation.

Såfremt vi kan finde hinanden ift. vilkår og sikre rammerne for fortsat styrkelse af Public Relations fagligheden, skulle det kunne ske inden for de kommende måneder.

Vi har allerede 2 bestyrelsesmedlemmer i KreaKom fra PRB – Formanden Kresten Schultz Jørgensen, der i et år har været ’hvilende medlem’ og Peter Steerup, så mon ikke vi formår at finde hinanden.

Det ville være en stor styrke for vores branche, hvis vi kan samles under samme paraply med en stærk fælles stemme.

Med fuld inklusion drejer det sig om godt 30 virksomheder.

Det er herligt.

Tak endnu et år til et meget engageret og kompetent bestyrelses kollegie. Det er ren svir at være formand i den forsamling.

 En tak skal også gå til kontroludvalget for Kreativitet & Kommunikations Garanti- og Sikkerhedsordning.

Og nu vi er ved den, har de haft en dygtig formand i mange mange år. Hvor mange ved ingen nulevende. Det vi ved er, at det er en mand der har være med i KreaKoms bestyrelse i over 20 år. 20 år – mine damer og herrer. Herunder i de fleste også som formand for de førnævnte kontroludvalget. Men han træder ud i år. Adm. Direktør for Nørgaard Mikkelsen, Erik Laumann, kom herop og modtag en fortjent tak.

Ikke mindst tak vores dygtige team og direktør Tine i St. Kongensgade, der har gjort det rigtig flot endnu et år. Et år, hvor der af forskellige omstændigheder, manglede ressourcer i sekretariatet i lange perioder.

Teamet har skabt en masse flotte resultater og haft et aktivitetsniveau, der kan tage pusten fra de fleste.

Vores interesser er blevet varetaget inden for uendelig mange områder:

– den nye markedsføringslov

– nye regler for bilmarkedsføring

– blogger-og influencer marketing

– prismarkedsføring

– robisonlisten

– persondata forordningen

– e-privacy

– kønsrelateret markedsføring

…med meget mere.

* Der er udviklet analyser og rapporter til gavn for os alle.

* Der er produktudviklet og rekrutteret til HAP uddannelsen

* Der er lavet over 20 arrangementer med over 1000 deltagere

* Der er lavet arrangementer sammen med Reklamelinjen, True Award, Danske Medier, DMJX; Index Danmark m.fl. Og med AEA, advertising effectiveness award som den store juvel. Her kårede en meget populær Årets markedfører i form af TRYG FONDEN. Og en ikke mindre populær æres-award til vores tidligere bestyrelsesmedlem Jan Duckert.

 Kommunikationen fra os til medlemmerne er blev udviklet til det bedre og vores nyhedsbreve har åbningsrater på 50-60%, langt over benchmarks for tilsvarende.

I 2018 kommer vi til at lancere ny hjemmeside og gøre vores løfte til markedet endnu skarpere. Det glæder vi os til.

Ganske imponerende, hvad de lille hold når at udrettet i løbet af et år.

Alt i alt, bør vi med stor optimisme glæde os over vores fremtidige muligheder i en verden, hvor brands mere end nogen sinde har brug for vores kompetencer.

TAK/JP