Publicis Danmark bag underholdende kampagne fra Visa

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Filmene er lavet af Gustavn Sundström og Business Club Royale og skal skabe opmærksomhed om Visas teknologi.

Visa er netop gået ud med en nordisk kampagne, som Publicis Danmark står bag. Eller rettere: Det kreative er blevet udviklet fra Danmark, mens client service og projektledelse drives fra Publicis i Stockholm. Publicis kalder selv metoden Power of One, som er udtryk for en flydende måde at samarbejde på i den nordiske Publicisgruppe.

Kampagnen, der kører i Danmark, Norge og Finland indtil slutningen af maj og til efteråret i Sverige og Baltikum, er lavet med med underholdning som greb, fortæller creative director i Publicis Danmark, Sebastian Jensen:

”Barclay i England og Geico i USA har gennem årtier demonstreret at så seriøse områder – som fx. finansielle produkter og forsikringer – med stor effekt kan kommunikere med et underholdende fortegn uden at kompromittere brandets troværdighed. Tværtimod faktisk. Derfor er vi overbeviste om, at det nordiske twist vi har lagt til Visas kommunikation, vil resonere enormt godt med publikum. Det har pre-test af konceptet også bevist.” 

Formålet med kampagnen er at skabe opmærksomhed om den teknologi, Visa benytter for at holde betalinger sikre og modvirke forsøg på misbrug eller svindel. 

“Vi ønsker at sætte et nyt lys på al den, ofte meget komplicerede, teknologi, som ligger til grund for vores betalingssikkerhed. Det gør vi med et budskabshieraki, der er nøje tilpasset de enkelte kanalers styrke. Det handler om at formidle komplekse emner på en let fordøjelige måde,” siger Elena Fadeva, head of marketing Nordics & Baltics hos Visa. 

Kampagnen består af to film samt dynamiske bannere i partnerskab med prissammenlignings-portaler, digitale out of homes og animationer til SoMe, hvor budskabet om sikker betaling udfoldes med mere rationelle proof points og tilpasset såkaldte category entry points. 

Filmene er instrueret af Gustav Sundström og produceret af Business Club Royale fra Göteborg.

Om baggrunden til at vælge disse samarbejdspartnere, som også producerer til Droga 5 i New York og Uncommon i London, siger creative i Publicis Danmark, Jakob Lykke:

”Vi søgte helt bevidst efter skandinavisk quirkiness. Ikke noget lårklaskende folkekomedie, men det mere underfundigt underholdende. Gustav arbejder det ned i de helt små subtile detaljer, som giver et vildt originalt udtryk, jeg faktisk ikke mindes at have set andre steder.” 

Her er de to film og nederst en social animation: