Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og 2009 bliver et ”meget svært” år. Også Johan Boserup fra OMG i London slog i går fast på New Media Days, at krisen er landet på Europas vestkyst. Og den skal nok nå frem til Danmark.

Publicis-gruppen, der er verdens fjerdestørste bureaugruppe, forbereder sig nu på svære tider. Den melding kommer fra gruppens topchef, Maurice Levy i et interview med den franske erhvervsavis, La Tribune.

Han siger, at gruppen forventer svære tider allerede i fjerde kvartal, og at 2009 bliver et “meget svært år”. Disse udsigter tages nu i betragtning i forbindelse med budgetlægningen for det kommende år. Men Maurice Levy noterer samtidig, at gruppen har omkring 15 mia. kr. i kontant at til at arbejde med.

Den melding ligger på linje med budskabet fra Johan Boserup fra OMG i London, da han i går på New Media Days skulle tale om, hvor reklamekronerne går hen i de kommende år. Den del af hans indlæg var hurtigt overstået: print falder, internettet stiger, tv holder nogenlunde skansen, mens også spil vil komme til at tage en stigende andel af reklamekronerne.

Samtidig slog han dog også fast, at krisen er i fuld gang. Den er landet på Europas vestkyst, og ses derfor lige nu meget tydeligt i Spanien og England. En af de bedste indikatorer for samfundsøkonomien er bilsalget, og det er f.eks. faldet med over 30 pct. i Spanien i år.

Det kan godt være, det indtil nu er gået meget godt i Danmark, men det er helt normalt, at der er en forsinkelse fra, at en krise hopper over Atlanten, lander på den europæiske vestkyst og så bevæger sig videre. Han var i hvert fald ikke i tvivl – det kommer også til Danmark.

Men samtidig pegede han også på, at en krise også er en mulighed for de medier, der er i stand til at matche annoncørernes behov i svære tider.

“Når alle brikkerne i puslespillet bliver kastet op i luften, så falder de ned på nye måder. Jeg tror ikke på, at massemedierne er på vej til at dø – de kan noget, som ingen andre kan. Se f.eks. på udviklingen omkring Superbowl, hvor salget og priserne går bedre end nogensinde. Men det bliver de adm. dir. og økonomidir., der skal tales til, og lommeregneren kommer op på bordet. Det eneste, der tæller, er, hvad man kan bidrage med til bundlinjen”, sagde Johan Boserup og tilføjede, at han tror, Google vil komme meget stærkt ud af denne krise.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club