Publicis-bureau skifter navn og danskere får 1500 nye kollegaer

Peter Engholm
25@mail.dk

Prodigious er navnet på nyt internationalt bureau, der samler godt 30 bureauer på 21 markeder, heriblandt også Danmark.

Publicis-gruppen rydder op i en række lokale bureaunavne verden over og puljer kompetencerne i ét bureau, Prodigious.

Navneskiftet omfatter godt 30 bureauer, bl.a. filmbureauet Wam, digitalbureauet Bozs, Saatchi & Saatchi Design og produktionsbureauet Mundocom. Og i Danmark – og resten af Norden – er det X2M, der nu bliver til Prodigious.

”Vi får 1.500 kolleger fordelt på 21 markeder. Vi får en naturlig og direkte adgang til en række discipliner og kan deltage i flere pitches,” siger Ulf Westmark-Højelsen, der er nordisk kreativ direktør i det tidligere X2M, nu Prodigious.

Navneskiftet giver samtidig anledning til at lancere to nye fokusområder:

”Med udgangspunkt i dét, som vi kan i forvejen – nemlig film, print og digital – føjer vi nu shopper marketing til. Det er en kompetence, der allerede står stærkt på bureauet i Sverige og Norge, og derfor er det en naturlig rolle for os. Vi har allerede værktøjerne, forbrugerindsigten og adfærdspsykologien, der kan ”flytte hånden” i butikken. Det er en reklamedisciplin i stor vækst, og vi mener at kunne give brands, der er trængt i detailhandlen, et tiltrængt løft – især qua vores baggrund i massekommunikationen,” siger Ulf Westmark-Højelsen. 

Det andet fokusområde er i første omgang et mere internt ét af slagsen; online-film.

”Tv er fortsat et stærkt medie, men der er en tendens til – når annoncører køber sig ind på digital-tv – at plante deres 20-30 sek. tv-reklame som eksempel pre-rolls, og det er ikke altid en effektiv løsning. De tunge fordele ved film – som at vække følelser og kommunikere fordele – er der stadig, men man skal vende dramaturgien lidt på hovedet for at kommunikere effektivt på de digitale platforme,” siger Ulf Westmark-Højelsen.

Med afsæt i det nye bureaunavn forudser Ulf Westmark-Højelsen en yderligere profilering af de enkelte bureau-brands og samarbejder i mellem dem.

“Vores nye fokusområder gør det for eksempel nemmere at definere vores rolle i Publicis-netværket sammen med Saatchi og MSL, hvor vi kan dele kompetencer og stå endnu stærkere end tidligere. En særlig markedsføring af Prodigious-navnet ligger dog ikke på trapperne indtil videre. Fremfor at fortælle, hvad vi kan, vil vi hellere vise det. Vi vil søge opmærksomheden via vores handlinger og arbejder på kundernes vegne,” siger Ulf Westmark-Højelsen.

Selvtilliden – eller selvironien – i det nye bureau fejler intet, for ifølge Ordbogen.com betyder Prodigious enorm, fænomenal og formidabel.