VW-skandalen med chip-snyd af forureningsværdier er så stor, og rammer så dybt ind i brandets DNA, at en reaktion hos forbrugerne er forventelig. Så når Volkswagen skal evaluere, kommer det mere til at handle om graden af reaktion: Er det mere eller mindre end forventligt.
Det vil givet kunne diskuteres – men i en ny analyse fra Voxmeter har VW sat en sikker 1. plads over styr. I flere år har VW været den bil, som flest danskere helst ville købe. Det er det ikke mere. Knap 17 pct. er faldet fra, mens andelen, der aldrig kunne drømme om at købe en VW, er steget markant.
VW førte på købsintention foran Audi. Faldet i købsintention bringer VW ned på 2. pladsen – det pudsige er, at Audi rykker op på 1. pladsen. Audi er en del af VW-koncernen, og også disse biler kører rundt med snydesoftwaren.
Det afspejler den flygtighed, der kan være i forbrugerens reaktion – samt at det er meget tidligt at bedømme konsekvenserne.
Toyota ligger fortsat på 3. pladsen på købsintention. Mærket topper desuden på Best Brand, hvor VW hidtil har indtaget 2. pladsen. Her er brandet faldet markant til en 9. plads.
”Det er forventeligt, at man ser en reaktion lige nu med den meget store, negative medieomtale. Det kunne have været meget værre. Men i øjeblikket ved vi jo reelt ikke, hvad sagen handler om i Danmark, så det er for tidligt at sige, hvad effekten bliver for VWs image på lang sigt,” siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM, I en pressemeddelelse fra Voxmeter.
Analysen er foretaget i perioden lige efter offentliggørelsen af skandalen og indgår i Voxmeters faste monitorering af en lang række spørgsmål under titlen CEM Danskerne.