Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

At køre race i verdens førende Formel 3-serie kræver ikke kun talent, men også penge. For at tiltrække sponsorer har en dansk kører valgt et bureau, der skal brande ham – bl.a. via en visuel identitet.

Bureaubiz bringer sjældent sportsresultater, men her er et: I den netop afsluttede internationale Formel 3-sæson blev danske Frederik Vesti nr. 4 samlet set. Han vandt tre sejre undervejs i mesterskabet, hvilket var det højeste antal sejre for en kører i sæsonen.

Den blot 18-årige vejlenser har også sit eget reklamebureau – Superego i Horsens. Det er ekstraordinært, erkender Vestis manager, Dorte Riis Madsen. Men det giver god mening:

”Det kræver 10-12 mio. kr. at køre en enkelt sæson i Formel 3. Man skal enten have penge med selv, eller også skal man kunne tiltrække investorer og sponsorer. Frederik har ingen penge med hjemmefra, så vi investerer i at skabe en case, der er spændende. Det gør vi bl.a. med en brand-identiet og et digitalt univers, som både udtrykker og matcher den dygtighed, Frederik Vesti viser på en racerbane,” siger Dorte Riis Madsen.

Investeringen skal ses i lyset af, at Formel 3 – som navnet antyder – er den 3. højest rangerede løbsrække i verden, organiseret af FIA, der også står bag F1. En interessant talentrække og en snæver tragt. Målet er Formel 1. Her lukkes kun 20 kørere ind. Til dét, der er én af klodens kommercielt set mest attraktive sportsbegivenheder.

Dorte Riis Madsen har dyb manager-erfaring, bl.a. igennem ni år for Kevin Magnussen, der har kørt Formel 1 siden 2014. Hun har samarbejdet med bureauer før, men ikke om både website og brand-identitet af ”den kaliber, der nu foreligger”.

Hun og Superego mødtes via typehusbrandet Hybel, som dels er hovedsponsor for Frederik Vesti, dels er kunde hus Superego.

”Det er sensitivt det her, for det ikke er et produkt, vi markedsfører, men en person af kød og blod. Vi sælger et menneske ind, så det var både Frederik og mig, der var til møder med Superego,” siger Dorte Riis Madsen og tilføjer:

”Det gjorde det ikke mindre spændende, at bureauet heller ikke havde markedsført en racerkører før. Men vi har samme gejst og passion, og Superego har en skarp forståelse for Frederiks talent og muligheder, samtidig med at de har leveret et nyt – og netop ikke indforstået – syn på Frederik Vesti.”

Se Frederiks Vestis site her.

Se Superegos præsentation af Frederik Vesti her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club