“Racistisk” H&M-reklame går viralt

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Tøjfabrikanten H&M trækker nu kontroversiel hættetrøje tilbage efter massiv modstand på sociale medier.

Tekstilgiganten H&M indleder 2018 med en noget tonedøv website-annonce, der i mandags fik de sociale medier i kog.

Det var brandets engelske website, hvorpå man havde valgt at iklæde en sort børnemodel en grøn sweatshirt med teksten ’Coolest Monkey in the Jungle’, der fik kritikere til tasterne.

Modreaktion på SoMe: ”H&M gør sig skyldig i hverdagsracisme”
På de sociale medier kalder kritikere og kendte reklamen for casual racism, altså hverdagsracisme, hvor man ikke nødvendigvis handler bevidst racistisk, men derimod følger en samfundsstruktur og sociale normer, der er uopmærksomme og ufølsomme overfor minoriteter.

Den amerikanske sanger, The Weeknd, som tidligere har været co-designer på H&M-kollektionen ’The Weeknd x H&M’, har også været ude og kritisere den svenske tøjproducent med erklæringen om, at han ikke længere ville samarbejde med brandet.

Flere kritikere pointerer hertil, at en hvid børnemodel har en tilsvarende hoodie på, men med teksten “Survival Expert”.

Ligeledes tog basketballspilleren Lebron James til orde på Instagram med ordene: “Nok om jer [H&M, red.] og mere om, hvad jeg ser, når jeg kigger på billedet. Jeg ser en ung konge!!”

Billedet på Lebron James’ Instagram er et blot ét af mange modificerede knock-offs, der er sidenhen er blevet lavet af den lille dreng i den grønne hættetrøje.


H&M lægger sig fladt ned
Den massive modvind på de sociale medier har sidenhen fået H&M til at trække både reklame og hættetrøjen tilbage:

“Vi beklager dybt, at billedet er blevet taget, og vi beklager også det egentlige print. Derfor har vi ikke kun fjernet billedet fra vores platforme, men også beklædningsgenstanden fra vores globale varesortiment” siger H&M til The New York Time.

Ikke første gang H&M dummer sig
I 2015 blev H&M også kritiseret for næsten udelukkende at benytte sig af hvide modeller i deres sydafrikanske butikker og kataloger.

Da en kunde pointerede denne skævvridning, svarede tøjkæden følgende: ”H&M’s markedsføring har stor gennemslagskraft og det er essentielt for os, at have et positivt image. Vi ønsker, at vores markedsføring skal fremvise mode på en inspirerende måde og tilvejebringe en positiv følelse”.


Senere måtte H&M undskylde for overstående i en pressemeddelelse, hvori tøjkæden insisterede på, at H&M ikke var af den overbevisning, at sorte modeller ikke kunne skabe en positiv følelse.