9 annoncører og 12 bureauer delte priserne mellem sig, da Dansk Markedsføring afholdt årets Rambuk i Vila Copenhagen torsdag aften. Det var 18. gang, at prisen med attribueringsværktøjer, conversion rate og kunderejser blev uddelt.
Grand Prix’en gik til ”Hjelm har alle dage været en god idé” fra Rådet for Sikker Trafik, &Co. og Orchestra, og casen vandt også Indsigtsprisen. Dermed cementeres kampagnens status som det seneste års mest awardvindende arbejde – og et sundt og glædeligt træk, at Rambuk Grand Prix’en begejstrer, selv om man allerede har vundet priser i Cannes, CCA, Clio, D&AD, DDA, Epica, Eurobest, True og så’n.
Rambuk-showet havde også andre rutinerede vindere: OMD og Nord DDB vandt både i Mediastrategi og i Effekt (mediebudget over 1 mio.) for McDonald’s. Bemærk i den forbindelse, at OMD nu har vundet Mediastrategi-prisen fem år i træk.
Fazer og Publicis vandt både Branded Content og Experimental, mens TV 2 Creative vandt Kampagne og Kreativ Outdoor med TV 2-casen Københavnerbænken.
Med 13 priser og Grand Prix’en fremhæver og hædrer Rambukken ”de bureauer og virksomheder, der sætter en høj standard inden for måden, de anvender medier på i deres markedsstrategi”. Og juryen bedømmer ud fra en cocktail af målgrupper, strategi, idé og effekt i den enkelte kategori.
Det kan udvalgte annoncører godt håndtere på egen hånd. Foruden TV 2 vandt både Saxo.com og Royal Unibrew uden ekstern bureaubistand. Ved sidste års Rambuk var der kun én bureauløs-løsning, og den stod Royal Unibrew for.
Anne Kirstine Cramon styrede, som aftenens konferencier, effektivt og elegant den fyldte sal i det, der tidligere var Post- og Telegrafvæsenets hovedsæde.
Rambukken 2022 – vindere
Kategori, kunde – arbejde, bureau
Grand Prix
- Rådet for Sikker Trafik – Hjelm har alle dage været en god idé
Orchestra og &Co.
Indsigt
- Rådet for Sikker Trafik – Hjelm har alle dage været en god idé
Orchestra og &Co.
1.partsdata
- Marel – Marel
Merkle
Mediastrategi
- McDonald’s Danmark – Homestyle x Gourmetkok
OMD og Nord DDB
Marketing Automation
- Specsavers – Paradigm, Specsavers styrker optikken på marketing automation
MediaCom
Bæredygtighed
- com – Giv nyt liv til brugte bøger med tre klik
Saxo.com
Branded Content
- Fazer – Branded hva’ for noget?
Fazer
Publicis
Content Activation
- Netflix – Against the Ice
Orbit Red
Kampagne
- TV 2 – Københavnerbænken
TV 2 Creative
Experimental
- Fazer – Branded hva’ for noget?
Fazer
Publicis
Not For Profit
- Rådet For Sikker Trafik – Mikkel Er Død
Splay One
Effekt – mediebudget under 1 million
- Royal Unibrew – Verdens Største Virtuelle Ølsmagning
Royal Unibrew
Effekt – mediebudget over 1 million
- McDonald’s Danmark – McCafé, Baristakaffe til hvad den burde koste
OMD og Nord DDB
Kreativ Outdoor
- TV 2 – Københavnerbænken
TV 2 Creative
Rambukken 2022 – bureauliste
- 23 OMD
- 19 Orchestra
- 18 &Co.
- 16 Nord DDB
- 15 TV 2 Marketing
- 13 Publicis
- 10 Orbit Red
- 7 Merkle
- 6 Drum CPH
- 6 MediaCom
- 6 Royal Unibrew
- 6 Saxo.com
- 6 Splay One
- 5 Accenture Song
- 5 Dentsu X
- 4 Marketsquare
- 2 Ambition
- 2 Carat
- 2 DBU
- 2 Envision
- 2 Impact Extend
- 2 Initiative
- 2 Mindjumpers
- 2 PHD
- 2 Step
- 2 Thinkhouse
- 2 Yellow Umwelt
- 1 A Gen Z Company
- 1 Advice
- 1 Brandhouse/Subsero
- 1 Butter Agency
- 1 Gjensidige
- 1 Help PR
- 1 Pong
- 1 s360
- 1 Storybook
- 1 Twenty
- 1 UM Futureproof
Bureaubiz giver 1 point pr. nominering, 5 point pr. pris og 5+5 point for en Grand Prix