Af Peter Engholm, journalist

Danmarks bedste inden for 13 kombinationer af målgrupper, strategi, idé og effekt kom på scenen ved Rambukken. Se vinderlisten og bureaulisten her.

9 annoncører og 12 bureauer delte priserne mellem sig, da Dansk Markedsføring afholdt årets Rambuk i Vila Copenhagen torsdag aften. Det var 18. gang, at prisen med attribueringsværktøjer, conversion rate og kunderejser blev uddelt. 

Grand Prix’en gik til ”Hjelm har alle dage været en god idé” fra Rådet for Sikker Trafik, &Co. og Orchestra, og casen vandt også Indsigtsprisen. Dermed cementeres kampagnens status som det seneste års mest awardvindende arbejde – og et sundt og glædeligt træk, at Rambuk Grand Prix’en begejstrer, selv om man allerede har vundet priser i Cannes, CCA, Clio, D&AD, DDA, Epica, Eurobest, True og så’n.

Rambuk-showet havde også andre rutinerede vindere: OMD og Nord DDB vandt både i Mediastrategi og i Effekt (mediebudget over 1 mio.) for McDonald’s. Bemærk i den forbindelse, at OMD nu har vundet Mediastrategi-prisen fem år i træk.

Fazer og Publicis vandt både Branded Content og Experimental, mens TV 2 Creative vandt Kampagne og Kreativ Outdoor med TV 2-casen Københavnerbænken.

Med 13 priser og Grand Prix’en fremhæver og hædrer Rambukken ”de bureauer og virksomheder, der sætter en høj standard inden for måden, de anvender medier på i deres markedsstrategi”. Og juryen bedømmer ud fra en cocktail af målgrupper, strategi, idé og effekt i den enkelte kategori.

Det kan udvalgte annoncører godt håndtere på egen hånd. Foruden TV 2 vandt både Saxo.com og Royal Unibrew uden ekstern bureaubistand. Ved sidste års Rambuk var der kun én bureauløs-løsning, og den stod Royal Unibrew for.

Anne Kirstine Cramon styrede, som aftenens konferencier, effektivt og elegant den fyldte sal i det, der tidligere var Post- og Telegrafvæsenets hovedsæde. 

Rambukken 2022 – vindere
Kategori, kunde – arbejde, bureau

Grand Prix

  • Rådet for Sikker Trafik – Hjelm har alle dage været en god idé
    Orchestra og &Co.

Indsigt

  • Rådet for Sikker Trafik – Hjelm har alle dage været en god idé
    Orchestra og &Co.

1.partsdata

  • Marel – Marel
    Merkle

Mediastrategi

  • McDonald’s Danmark – Homestyle x Gourmetkok
    OMD og Nord DDB

Marketing Automation

  • Specsavers – Paradigm, Specsavers styrker optikken på marketing automation
    MediaCom   

Bæredygtighed

  • com – Giv nyt liv til brugte bøger med tre klik
    Saxo.com

Branded Content 

  • Fazer – Branded hva’ for noget?
    Fazer
    Publicis

Content Activation 

  • Netflix – Against the Ice
    Orbit Red

Kampagne

  • TV 2 – Københavnerbænken
    TV 2 Creative

Experimental

  • Fazer – Branded hva’ for noget?
    Fazer
    Publicis

Not For Profit 

  • Rådet For Sikker Trafik – Mikkel Er Død
    Splay One

Effekt – mediebudget under 1 million

  • Royal Unibrew – Verdens Største Virtuelle Ølsmagning
    Royal Unibrew

Effekt – mediebudget over 1 million

  • McDonald’s Danmark – McCafé, Baristakaffe til hvad den burde koste
    OMD og Nord DDB

Kreativ Outdoor 

  • TV 2 – Københavnerbænken
    TV 2 Creative

Rambukken 2022 – bureauliste

  • 23  OMD
  • 19  Orchestra
  • 18  &Co.
  • 16  Nord DDB
  • 15  TV 2 Marketing
  • 13  Publicis
  • 10  Orbit Red
  • 7  Merkle
  • 6  Drum CPH
  • 6  MediaCom
  • 6  Royal Unibrew
  • 6  Saxo.com
  • 6  Splay One
  • 5  Accenture Song
  • 5  Dentsu X
  • 4  Marketsquare
  • 2  Ambition
  • 2  Carat
  • 2  DBU
  • 2  Envision
  • 2  Impact Extend
  • 2  Initiative
  • 2  Mindjumpers
  • 2  PHD
  • 2  Step
  • 2  Thinkhouse
  • 2  Yellow Umwelt
  • 1  A Gen Z Company
  • 1  Advice
  • 1  Brandhouse/Subsero
  • 1  Butter Agency
  • 1  Gjensidige
  • 1  Help PR
  • 1  Pong
  • 1  s360
  • 1  Storybook
  • 1  Twenty
  • 1  UM FutureproofBureaubiz giver 1 point pr. nominering, 5 point pr. pris og 5+5 point for en Grand Prix

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club