For 17. gang fremhæver og hædrer Dansk Markedsføring med Rambukken alle dem, der sætter en høj standard inden for måden, de anvender medier på i deres markedsstrategi i Danmark. Og mediabureauerne er uforandret involveret i størstedelen af årets shortlistede arbejder.
I år leverer næsten halvdelen af indstillingerne den ønskede høje standard; 56 ud af 137 indsendte arbejder er kommet på shortlisten. I Out of Home Medias særpris er yderligere 6 arbejder blevet nomineret.
McDonald’s topper med 6 shortlister – de fleste for Paul Cunninghams bearnaise-burger, der er årets mest shortlistede kampagne.
Herefter følger et felt bestående af ikke færre end 8 annoncører med hver 3 shortlister. Mest iøjnefaldende af disse tredobbelt-nominerede er Royal Unibrew, der har skabt ”Danmarks største virtuelle ølsmagning” inhouse. Løsningen vandt to guld ved sidste uges Danish Digital Award.
OMD topper bureaulisten med 11 shortlister – for McDonald’s, Volkswagen og Coop. Herefter følger Hjaltelin Stahl med 8 shortlister – for bl.a. Coop, VisitDenmark og Danish Crown. Nord DDB har 6 shortlister – alle for McDonald’s. Se hele bureaulisten nederst.
Hvilke nomineringer, der konverteres til priser, bliver afsløret ved Årets Rambuk, som finder sted den 14. oktober på Hotel Villa Copenhagen.
Rambukken 2021 – shortliste
Kampagne (produkt), bureau og annoncør
Branded Content Prisen
- Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning (Craft Makers Collective)
Royal Unibrew
Royal Unibrew - Flere end du tror (Uge 40 – Alkoholkampagnen)
Drum CPH, TV 2 Branded Content og PHD
Alkohol og Samfund & Trygfonden - Nytår igen (Fyrværkerikampagne)
Holm Kommunikation
Sikkerhedsstyrelsen - På Rette Kurs (Nordea Savings)
Wavemaker
Nordea - Spis gris til
dentsu X
Danish Crown - Visit The Road (Volkswagen California)
OMD Danmark og Twenty Agency
Volkswagen Danmark
Content Activation Prisen
- An Ad For An Ad (Internet)
Carat og Robert/Boisen & Likeminded
Stofa - Butter Hack (Lurpak)
Brandheroes
Arla - Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning (Craft Makers Collective)
Royal Unibrew
Royal Unibrew - Farvel Dumle Slikkepind
Publicis Groupe Danmark
Fazer - Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bernaise)
OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
McDonald’s Danmark - Mere End #BareDanmark (DK Turisme kampagne 2020)
Hjaltelin Stahl og MediaCom
VisitDenmark
Effekt Prisen (a.) <1.000.000
- Butter Hack (Lurpak)
Brandheroes og Arla (The Barn)
Arla - En donor er en donor
Merkle
European Sperm Bank - Farvel Dumle Slikkepind
Publicis Groupe Danmark
Fazer - Lettere Sammen (Et ufedt budskab med stor effekt)
Sunrise
Kræftens Bekæmpelse - Visit The Road (Volkswagen California)
OMD Danmark og Twenty Agency
Volkswagen Danmark
Effekt Prisen (b.) >1.000.000
- Aldrig et kedeligt øjeblik med Telmore Play
Telmore, Boye & Spellerberg, MediaCom og Business Science
Telmore - Bring Dedication (Employer Branding)
Jysk
Jysk - Fibervej (Fibernet)
Ambition og Wavemaker
Fibia - Flere end du tror (Uge 40 – Alkoholkampagnen)
Drum CPH, TV 2 Branded Content og PHD
Alkohol og Samfund & Trygfonden - Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bernaise)
OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
McDonald’s Danmark - Når loyalitet giver bonus Coop (PrimeKonto)
OMD og Hjaltelin Stahl
Coop Danmark
Experimental Prisen
- Altid som aldrig før, Tivoli magi ud til folket
&Co og Orchestra
Tivoli - Berørt (Art project & Red Cross donations)
Hjaltelin Stahl
COOP in collaboration with Red Cross and the National Gallery of Denmark - Big Danish Bacon Pre-Roll (Danish Crown Pork)
Hjaltelin Stahl
Danish Crown Global - Brillefrit Fyrværkeri
Merkle
Sikkerhedsstyrelsen - Coke Experience (Coca-Cola Zero)
Carat og Essencius
The Coca-Cola Company - Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning (Craft Makers Collective)
Royal Unibrew
Royal Unibrew
Indsigts Prisen
- Big Danish Bacon Pre-Roll (Danish Crown Pork)
Hjaltelin Stahl
Danish Crown Global - En donor er en donor
Merkle
European Sperm Bank - Happy Meal Readers – Send en bog til Bedste
OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
McDonald’s Danmark - Lettere Sammen (Et ufedt budskab med stor effekt)
Sunrise
Kræftens Bekæmpelse - Mere End #BareDanmark (DK Turisme kampagne 2020)
Hjaltelin Stahl og MediaCom
VisitDenmark - Visit The Road (Volkswagen California)
OMD Danmark og Twenty Agency
Volkswagen Danmark - WTFanta
Carat, Story House og The Story Laboratory
The Coca-Cola Company
Kampagne Prisen
- Altid som aldrig før, Tivoli magi ud til folket
&Co og Orchestra
Tivoli - An Ad For An Ad (Internet)
Carat og Robert/Boisen & Likeminded
Stofa - Farvel Dumle Slikkepind
Publicis Groupe Danmark
Fazer - Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bernaise)
OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
McDonald’s Danmark - Mere End #BareDanmark (DK Turisme kampagne 2020)
Hjaltelin Stahl og MediaCom
VisitDenmark - Nytår igen (Fyrværkerikampagne)
Holm Kommunikation
Sikkerhedsstyrelsen
Marketing Automation Prisen
- Fra retail til omni-channel gennem et fuldt automatiseret marketing-program (Cross-category)
iProspect og dentsuX
Ikea - Project newspaper-on-demand
Kristeligt Dagblad
Kristeligt Dagblad - The Winning Formula (køkkener)
m/SIX
Kvik - Yaris introduktion i en digital verden (Privatbiler)
m/SIX
Toyota
Media Strategi Prisen
- An Ad For An Ad (Internet)
Carat og Robert/Boisen & Likeminded
Stofa - Et mediestrategisk skifte mod vedvarende vækst
OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
McDonald’s Danmark - Homestyle x Paul Cunningham (Homestyle Bernaise)
OMD Danmark og Nord DDB Copenhagen
McDonald’s Danmark - The Winning Formula (køkkener)
m/SIX
Kvik - Når loyalitet giver bonus Coop (PrimeKonto)
OMD og Hjaltelin Stahl
Coop Danmark
Not For Profit Prisen
- 10 uger kan ændre alt (Fundraising og rebranding af Julemærkehjemmene)
Advice, Orchestra og InboundCPH
Julemærkehjemmene - Flere end du tror (Uge 40 – Alkoholkampagnen)
Drum CPH, TV 2 Branded Content og PHD
Alkohol og Samfund & Trygfonden - Gør Verdensmål til vores mål (Kommunikationskampagne)
Geelmuyden Kiese
Danmarks Statistik og 2030-panelet - Kør bil, når du kører bil (Ungekampagne / Trafiksikkerhed)
Orchestra og Gorilla Agency
Rådet For Sikker Trafik og TrygFonden - Vi kan godt (Corona)
Advice og Wavemaker
Sundhedsstyrelsen
Out Of Home Media Challenge
- Carlsberg – Dåsebussen (Don’t crush your cans)
AKQA
Carlsberg - Durex. Til alle slags dillermænd
Uncle Grey
Durex - Fernet-Branca Bitter Bus
Pong
Fernet-Branca - Ikea Frakta
Danmarks Medie og journalisthøjskole Mediehøjskolen
Ikea - Kend den på knækket (Langelænder)
Nord DDB Copenhagen
Langelænder - The Tampon Bus (Track your period with Clue)
Mensch
Clue by BioWink GmbH
Bureauliste
Rambukken 2021, shortliste
Bureaubiz giver et point pr. nominering
- 11 OMD Danmark
- 8 Hjaltelin Stahl
- 6 Nord DDB Copenhagen
- 5 Carat
- 4 MediaCom
- 4 Orchestra
- 3 Drum CPH
- 3 TV 2 Branded Content
- 3 PHD
- 3 Wavemaker
- 3 Twenty Agency
- 3 Robert/Boisen & Like-minded
- 3 Publicis Groupe Danmark
- 3 Merkle
- 3 m/SIX
- 2 Holm Kommunikation
- 2 dentsu X
- 2 Brandheroes
- 2 Sunrise
- 2 &Co
- 2 Advice
- 1 The Barn (Arla)
- 1 Boye & Spellerberg
- 1 Business Science
- 1 Ambtion
- 1 Essencius
- 1 Story House
- 1 The Story Laboratory
- 1 iProspect
- 1 Inbound CPH
- 1 Geelmuyden Kiese
- 1 Gorilla Agency
Kategorien Out Of Home Media Challenge er en særpris forbeholdt annoncører, som outdoor-medieselskabet har inviteret. Bureaubiz omtaler naturligvis de shortlistede, men de indgår ikke i bureaulistens pointregnskab.