Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Foto: Getty Images

Interesseorganisationen IAB advarer EU om negative økonomiske konsekvenser ved at begrænse annoncørers mulighed for at indsamle onlinedata om folk.

EU skal være en forbrugernes vagthund, der værner om privatlivets fred og ikke er bange for at tage kampen op med globale koncerner for at beskytte sine indbyggeres persondata.

Men unionen drager misforstået omsorg for borgerne ved at begrænse muligheden for i markedsføringsøjemed at indsamle data om internetbrugerne.

Det mener i al fald IAB Europe (Interactive Advertising Bureau Europe), der som interesseorganisation arbejder for at promovere onlineannoncering:

”At hindre indsamling og brug af data i digital annoncering vil have alvorlige og utilsigtede konsekvenser for EUs økonomi, for Europas uafhængige medier og for selve adgangen til internettet,” advarer organisationen i en pressemeddelelse.

Milliarder på spil
IAB læner sig op ad en netop udgivet rapport, som peger på negative økonomiske konsekvenser ved øget regulering. Rapporten er udarbejdet af den uafhængige analysevirksomhed IHS Markit, men har økonomisk støtte fra blandt andre IAB i ryggen.

Rapporten tager afsæt i det forslag om en ePrivacy Regulation, som i forlængelse af den nye persondataforordning blev fremsat i EU-Kommissionen tidligere på året.

Ifølge IHS Markit bidrager digital annoncering årligt med op imod 526 mia. euro – små 4 billioner kroner – til EU’s BNP, både direkte og indirekte gennem virksomhedernes vækst.

Bliver kommissionens forslag vedtaget, kan det derfor være begyndelsen på enden for halvdelen af markedet for digital annoncering med alvorlige økonomiske konsekvenser for EU til følge.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev