Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Man kan godt hente inspiration hist og pist på den amerikanske DMA-konference. Men man skal nok blive hjemme i Europa, hvis man søger nye tendenser.

Et casino kan tilrettelægge et fordelsprogram i samme skala som SAS Eurobonus – når det ligger i Las Vegas. Og at høre en sådan case må siges at være helt naturligt, når den årlige Direct Marketing Association (DMA) konference er henlagt til netop den store spilleby.

“Og det er da også en stort anlagt og gennemført direct marketing indsats. På den anden side er det meget struktur og værktøj. Casen giver ikke rigtig svar på retning for branchen eller nye tendenser, og det er en gennemgående oplevelse fra konferencen. Man kan finde inspiration hist og pist, og amerikanerne viser, at de evner at tænke både stort og gennemført. Problemet er bare, at “Big ain’t better …. it’s just bigger”, siger adm. dir. Peter Ottesen, Mediabroker.

Hvis man således i højere grad leder efter nye tendenser, bør man holde sig til Europa..

“Min fornemmelse siger mig London”, siger Peter Ottesen og peger på, at uddelingen af Echo Awards underbygger synspunktet om, at der sker mere nyt uden for USA.

“Jeg har ikke set en officiel statistik, men det er min klare opfattelse – bl.a. på basis af de vinder-præsentationer, der var på konferencen – at mange Echo Award vindere kom fra Europa, f.eks. hovedprisen, the Diamond Echo, der gik til spanske Shackleton”, siger Peter Ottesen og peger på, at skrappere regler skærper kreativiteten.

Danmark vandt en sølv i år – umiddelbart et mere magert resultat end sidste år, men det skyldtes, at mange tilmeldingerne var væsentlig færre af diverse uforklarlige og bl.a. praktiske årsager. Bl.a. er der bureauer, der ganske enkelt ikke havde fået taget sig tid til at skrive tilmeldingerne.

Adm. dir. Jan Olsen, Sepia, var også med i Las Vegas, og han kommer hjem med en tilsvarende oplevelse.

“På DMA leder man lige som alle andre steder efter svarene på, hvordan man får kombineret de nye og traditionelle medier. Man kan opleve nogle flotte cases – de er bare enkeltstående og giver ikke nogen svar på de mange spørgsmål, vi alle har”, siger Jan Olsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club