Rapport: Reklamer påvirker både økonomisk og socialt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kreativitet & Kommunikation henviser til ny rapport, der viser, at reklamer har en række positive effekter både økonomisk og socialt.

En rapport fra Deloitte har undersøgt, hvordan reklamer påvirker sociale- og økonomiske forhold på europæisk plan.

Undersøgelsen har identificeret, hvordan reklamer – og investeringen i dem – har en række positive effekter på den samlede økonomi, arbejdsmarkedet og civilsamfundet, skriver Kreativitet & Kommunikation i en pressemeddelelse.

Ifølge rapporten skaber reklameindustrien 6 millioner jobs i EU, og bidrager til 4,6 % af den samlede BNP.

Videre står det i rapporten, at hver euro, investeret i reklame tilføjer yderligere syv euro til BNP’en.

Det betyder, at de 92 mia. euro, som blev brugt på reklamer i 2014 i EU, bidrager med 
643 mia. euro til den samlede BNP, skriver Kreakom.

Det fremgår desuden af rapporten, at branchen skaber seks millioner arbejdspladser i EU-landene, hvilket ifølge Kreativitet & Kommunikation svarer til næsten 2,6 % af alt beskæftigelse i EU.

På det sociale område påviser rapporten også, at reklamer influerer EU-borgers hverdag positivt, påpeger Kreativitet & Kommunikation i deres pressemeddelelse:

“I rapporten konkluderes det bl.a. at reklamer er medvirkende til at EU- borgerne modtager underholdning og kommunikationsværktøjer til en reduceret pris eller endda gratis.

Reklameindustrien er endvidere medvirkende til at tjenester og ydelser som tv- abonnomenter er forholdsvis billige, at der eksisterer et bredt udbud af aviser og blade, som kan karakteriseres som uafhængige, og at radiostationer har kapacitet til at levere nyheder og underholdning til hele dagen.”

Formand for Kreativitet & Kommunikation, Mona Juul, siger om rapporten:

”Rapportens resultater taler for sig selv. Den kreative branche bidrager selvfølgelig vitalt både økonomisk og socialt i et samfundsmæssigt perspektiv. På trods af at forbrugerne i stigende grad er irriterede over fx reklamer, så er branchen med til at fremme konkurrence og nytænkning – og arbejdspladser.”

Hun fortsætter:

”Og når vi gør det godt, så er vi med til at forandre verden, skabe debat og ændre såvel holdninger som adfærd. Derfor er det også så umådelig vigtigt, at hvis branchen skal kunne opretholde dets nuværende niveau, skal beslutningstagere begynde at koncentrere sig om at reducere begrænsninger og restriktioner fremfor at bebyrde branchen yderligere. Det er til gavn ikke kun for branchen, men også for samfundet i al almenlighed.”