Mindre teknologi og mere underholdning.
Med en ny overordnet kampagne vil Yousee fokusere på indhold frem for form og på den måde forblive attraktiv for sine eksisterende kunder.
Marketingchef Carsten Elmose siger til Bureaubiz:
”Den her kampagne er primært lavet til vores egne kunder frem for nye. Vi vil hellere beholde en kunde end at få en ny ind. Ved at fortælle vores kunder, hvad de får hos os og gøre dem glade for os, mindsker vi forhåbentlig sandsynligheden for, at de skifter. Men vi håber jo, at fortællingen også giver andre lyst til at blive kunder hos os.”
Presset TV koster kunder
Faktum er nemlig, at tusindvis af kunder de seneste år har forladt telegiganten. Af en børsmeddelelse tidligere på ugen fremgik, at Yousee på blot et kvartal har mistet 18.000 TV-kunder i Danmark.
”Vi er i et TV-marked under forandring, hvor vi ser en stigende efterspørgsel efter digitalt indhold,” konstaterede adm. direktør Pernille Erenbjerg i den forbindelse.
Bedre sent end aldrig, kunne man sige om den erkendelse, men det afholder marketingchef Carsten Elmose sig fra. Han hæfter sig ved, at Yousee ikke taber markedsandele – afgangen skyldes simpelthen, at folk træder ud af TV-markedet.
”Trenden er, at det klassiske TV er under pres, men underholdning er en vækstindustri. Man ser jo ikke mindre underholdning, man ser det bare andre steder. Derfor er det så vigtigt, at folk ikke bare ser os som nogen, der leverer TV. Vi leverer underholdning, og vi tror trods alt på, at det er federe at se en serie på den store skærm end på Ipad.”
Ikke bare en reklamekampagne
Al den stund kundeflugten altså skal ses som et resultat af en generel udvikling, er det ikke desto mindre en udvikling, der koster på bundlinjen.
Derfor har TDC, som for danske privatkunder sidste år blev til Yousee, nu sat hårdt ind på kundefastholdelse. Den netop igangsatte kampagne skal med Carsten Elmoses ord repositionere Yousee.
”Det er ikke bare en reklamekampagne, vi har skudt i gang nu. Det er en visualisering og italesættelse af vores strategi. Vi skal simpelthen skære ind til benet og fortælle, hvorfor man skal vælge Yousee.”
https://www.youtube.com/watch?v=OxfRn71kBY4&feature=youtu.be
Allerede i forbindelse med navneskiftet i 2016 lovede TDC sine kunder bod og bedring i form af ”bedre løsninger understøttet af bedre kundeoplevelser”.
Virksomheden har genoplivet det gamle pay-off ’Få mere med’ og vil med det altså skære ud i pap for sine kunder, hvad de egentlig får ud af at være en del af familien.
Marketingchefens svendestykke
Det handler om udbud, det handler om kvalitet, og det handler om eksklusivitet, fortæller Carsten Elmose.
Kampagnen er samtidig lidt af et svendestykke for ham som marketingchef. Carsten Elmose kom til Yousee fra Danske Bank, senest Danica Pension, i sommeren 2016 og blev en del af det stilskifte, som den nye topchef Pernille Erenbjerg skulle stå i spidsen for.
”Marketings fornemste rolle er at skrælle kompleksitet af. Hvad er det egentlig, det handler om? Hvad er det egentlig, vi er for vores kunder? Vi har haft mange kreative universer, kampagner med kendte og så videre, men det her er egentlig en lavpraktisk kampagne om, hvad vi står for. Og det er det, jeg står for.”
Uncle Grey ny partner
Med den leveregel er forskellen mellem at markedsføre bank- og teleforretninger ifølge Carsten Elmose ikke så stor endda.
”Et stykke hen ad vejen handler det jo om at tage dine kunder i hånden og møde dem der, hvor det betyder noget for dem. Forskellen er, at hvor finans kun betyder noget for folk engang imellem, betyder underholdning noget for dem hver dag. Det er det, vi forsøger at udnytte i Yousee,” siger han.
’Få mere med’ er blevet til i samarbejde med Uncle Grey – en ny samarbejdspartner for Yousee, der tidligere har benyttet Black Rabbit. Kampagnen kører i uge 44-46 og igen i 48-49 og kommer hele vejen rundt med reklamefilm på TV og i biografer, digital, outdoor og print.