Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tilbudsaviser er under pres – bureauerne kan gøre deres ved at gøre dem læservenlige, DRRB skal håndtere det politiske aspekt

Man kan ikke vækste 30 pct. på tre år og omsætte for 3,1 mia. kr. i 2007, og stadig forvente at leve stille og godt … tilbudsaviser og reklametryksager er under pres.

I Børsen MedieMarked har politikerne truet med afgifter på denne form for reklame, og samme avis refererer til en undersøgelse, hvor de nuværende 20 pct. af de danske husstande – dem med et nej-tak til reklamer-skilt – kan forvente at få selskab af andre 22 pct. Denne gruppe har ikke et nej-tak i dag, men forventer at få det inden for et år.

Og hvorfor i det hele taget vove sig ud i dette politiske minefelt, med en udskældt kommunikation?

Svaret fra Recommended – en af Danmarks absolut største reklamebureauer og specialist i tilbudskommunikation – er enkelt:

“Tilbudskommunikation virker. Vi er på vej mod recession, og marketingchefen, der får tildelt en fast del af omsætningen, kan imødese mindre budgetter – og han eller hun bliver mere afhængig af salg. Og tilbudsaviser er – i modsætning til f.eks. tv – designet til at skabe salg”, siger Albert Funder, seniorkonsulent og partner i Recommended.

Han er ikke blind for, at nej-tak andelen er på 20 pct. – men tankevækkende nok: De, der ikke siger nej-tak til reklamer, siger reelt ja-tak – med et udråbstegn efter.

“Læserandelen er skyhøj. Mogens Bjerre fra CBS har i undersøgelser fastslået, at tilbudsaviserne er en fast del af læser-ritualet den dag, man nu modtager dem. Føtex-avisen er størst, og Bilka-avisen – som vi står for – er næststørst. De anses snarere som konkurrenter til Se og Hør og Her & Nu, end egentlig irriterende reklamer. Vores kunders kunder, altså forbrugerne, læser tilbuddene – laver en shortliste blandt aviserne og tager dem over i krogen og læser dem”, siger Albert Funder.

Recommended ser en to-delt løsning mod truende afgifter og nej-tak bølge:

“Vi skal være bedre til at lave tilbudskommunikation. Hvis vi tror, at vi skal konkurrere med Se og Hør, så skal vi forbedre læservenligheden markant. Men vi er ikke politiske – det er DRRB. Og her må brancheforeningen tage affære,” siger Albert Funder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club