Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kunderne kræver større effektivitet - og det skabes bl.a. gennem investeringer i digitale produktionsprocesser. Men fører altså nu til fyringer inden for de traditionelle områder.

Hidtil har budskabet fra Recommended’s adm. dir., Jørgen Blauert, lydt, at bureauet ikke bare kommer med et godt regnskab for seneste regnskabsår (2008/09). Det går også godt i det indeværende.

Det budskab ændrer han ikke på – selvom han i dag har måttet afskedige otte medarbejdere.

“Det går stadig godt. Vi piver ikke, og vi holder vores budgetter”, siger han.

Det andet store Århus-bureau, Envision, fyrede i sidste uge 11 medarbejdere, og derfor er det måske ikke den helt store overraskelse, at også Recommended må skære lidt til. Begge bureauer har Dansk Supermarked som den helt store kunde.

Han forklarer det bl.a. med, at kunderne har skåret til, og så må bureauet også gøre det.

“Kunderne kigger på deres budgetter og har fokus på priserne. De vil have mere effektivitet og mere effekt”, siger Jørgen Blauert og føjer endnu et aspekt til:

“Vi har i de seneste par år investeret i nye medier, og vi har oplevet, at mange opgaver nu er flyttet over på digitale platforme. Det betyder, at vi reelt har kørt med en dobbeltbemanding i en periode, men det kan vi selvfølgelig ikke fortsætte med. Jeg vil karakterisere de aktuelle afskedigelser som rettidig omhu”.

Afskedigelserne knytter sig således meget til bureauets store avisproduktion, og Jørgen Blauert understreger, at det gælder alle kunder – ikke kun Dansk Supermarked.

Der er ingen ledere blandt de otte afskedigede, og Jørgen Blauert er af den opfattelse, at der nu er foretaget, hvad der er nødvendigt.

Envision har ikke kun skilt sig af med et antal medarbejdere – bureauet har også sat gang i en markant omstrukturering. Det er der ikke ummidelbart på vej hos Recommended.

“Vi kigger selvfølgelig hele tiden på det, men indtil videre synes vi, at det kører, som det skal”, siger Jørgen Blauert.

Recommended skilte sig for nogle uger siden af med to mangeårige partnere, Carsten Skakkebæk og Allan Bartram, men der er ingen sammenhæng mellem dette og dagens afskedigelser, fastslår Jørgen Blauert.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club