Mens Kunde & Co har måttet skære ned, så lyder der nu rapporter fra det århusianske om, at Recommended midt i en krisetid har præsteret et af sine bedste resultater nogen sinde.
Bureauet afsluttede regnskabsår d. 30. juni, og adm. dir. Jørgen Blauert vil godt bekræfte, at året bliver et af de bedste nogensinde med vækst på både top- og bundlinien. Han vil dog ikke på nuværende tidspunkt give yderligere detaljer.
Begge bureauer overhalede i Bureaubiz regnskabsanalyse for 2008 People Group og blev nr. 1 og 2 med henholdsvis 180 og 150 mio. kr. i bruttoavance. Men Kunde & Co har skåret 35-40 medarbejdere i år, og det må forventes, at bruttoavancen falder tilsvarende, idet bureauet har en bruttoavance pr. medarbejder på lige under en million kroner.
Så når Recommended samtidig kan melde om vækst, vil det gøre bureauet til Danmarks største reklamebureau.
Udviklingen bliver ikke mindre imponerende, når man tager i betragtning, at 2. halvår 2008 og 1. halvår 2009 generelt har været rigtig hårdt for reklamebranchen.
Men Recommended har yderligere ambitioner, og har i den sammenhæng netop ansat en ny kontaktdirektør, der bliver medlem af direktionen og er udset til at blive partner.
Mie Krog er hentet fra kundesiden, idet hun kommer fra en stilling som marketingdirektør i Jysk Nordic og desuden har en baggrund fra både Bilka (Recommendeds store kunde), Kim’s og Lego.
Samtidig med hendes ansættelse ændrer man organisationen, således at ca. 20 kontakt- og projekt-chefer samles i en afdeling under hendes ledelse. Mie Krog får desuden ansvar for new bizz.
“Det er vores opfattelse, at Mie Krog med sin profil og sine kontakter kan være med til at sikre vores fortsatte vækst samt at løfte vores kendskab, som vi ikke synes er højt nok”, siger Jørgen Blauert.
Da Bureaubiz i begyndelsen af året gennemførte en imageanalyse blandt annoncører, landede Recommended med et kendskab på 43 pct. på en 35. plads ud af 60 bureauer.
Mie Krog glæder sig til at arbejde med flere forskellige brands frem for at fordybe sig i et, men hun ser også store udfordringer for hele reklamebranchen.
“De største udfordringer fra kundesiden er kravet om større sammenhængskraft. Det, man som bureau foreslår, skal kunne eksekveres på hele mediepaletten. Her betyder netværkstankegangen meget, man skal være villig til at trække kompetencer ind og blive facilitator på sammenhængskraften i projekterne”, siger Mie Krog og fortsætter:
“Det er ikke nok med den brillante idé, den skal også styres effektivt. Hos bureauerne kræver det blækstrutter med enorm koordinationskraft, systematik og projektstyring”.
Samtidig peger hun på, at marketing i højere grad skal stå til regnskab for rent faktisk at flytte forretningen.