Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureauets nye københavnske afdeling og Zupa skal fungere som to selvstændige brands - men under samme tag. Zupa skal styrke hele Recommended digitalt.

Succeser er ikke dem, der er flest af, når det gælder jyske bureauers forsøg på at indtage København.

Det var således med en vis skepsis, at markedet lige efter årsskiftet modtog nyheden om, at århusianske Recommended åbnede Recommended Cph med de to Halbye Kaag JWT folk, Rune Gitz-Johansen og Flemming Holm i spidsen.

Der blev dog ikke lagt skjul på de betydelige ambitioner, og nu har Recommended med en hurtig handel taget et kvantespring på det københavnske marked.

Bureauet har købt web-bureauet Zupa.

Godt nok bliver der ikke tale om at lægge bureauet sammen med Recommended Cph – de to skal fungere som selvstændige brands – men de kommer til at bo sammen.

“I stedet for et ben kommer Recommended til at stå på to ben i København, og det er en væsentlig styrkelse. I Recommended Cph får vi adgang til betydelige digitale kompetencer, og det er en klar fordel. Der er ikke mange pitches, hvor det digitale ikke spiller en betydelig rolle”, siger Rune Gitz-Johansen.

Også Recommended’s adm. dir., Jørgen Blauert ser købet af Zupa som en væsentlig styrkelse af den københavnske satsning, og samtidig vurderer han, at Zupa udfylder en plads, som gruppen som helhed manglede at få besat.

“Vi har gode kreative digitale kompetencer, men Zupa repræsenterer en række kompetencer inden for eksempelvis strategisk planning, forretningsudvikling og e-commerce, som vi glæder os til at kunne få gavn af. Vi har nu de kompetencer, som vi mener, vi skal have, og nu gælder det om både at bruge dem til at tiltrække nye kunder og tilføre mere digital viden til eksisterende kunder,” siger Jørgen Blauert.

Han tror på en silo-model for integration. Man skal have siloer med forskellige kompetencer, men via fælles ejerskab skal man sikre, at alle trække på samme hammel.

Dan Hestbæk fra Hestbæk Consult er ikke overrasket over Recommendeds køb af Zupa.

“Der er meget stor fokus hos reklamebureauerne over for at støvsuge markedet for digitale kompetencer”, siger Dan Hestbæk – bl.a. med henvisning til ikke bare opkøb men også andre initiativer som &Co’s ansættelse af en tidligere The Milk stifter og Robert/Boisen’s ansættelse af to partnere fra Apt Copenhagen.

“Men det er sandelig også påkrævet, at reklamebureauerne reagerer. Jeg tror, at digital vil ophøre med at være en disciplin og i stedet være en integreret del af ethvert bureau, og derfor er der en vældig brancheglidning i gang”, siger Dan Hestbæk og fortsætter:

“Til gengæld tror jeg, at reklamebureauerne har de bedste forudsætninger for at håndtere brancheglidningen, fordi de er de største og har flest penge. De digitale bureauer skal supplere digitale kompetencer med større strategiske og kreative kompetencer, og det er en noget større udfordring. Jeg tror, det kun vil være få digitale bureauer, der kan løfte opgaven”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club