Red Bull har valgt dansk bureau til sine globale apps

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Opgaven er vundet i konkurrence med 100 andre bureauer. En netop lanceret app får fornem anerkendelse fra Google.

Red Bull er – med næsten jysk underdrivelse – ganske udadvendt, hvad sponsorater, events og diverse action. Den østrigsk-baserede gigant inden for energi-drikke er dog anderledes tilbageholdende, hvad angår bureau-samarbejdspartnere.

Men da den nye version af RedBull.com-app’en netop er lanceret – ikke kun til iPhone og Android, men nu også til Apple Watch – går det an at berette, at det faktisk er et dansk bureau, der står bag det globale tiltag.

Det drejer sig om Shape, og om processen, der begyndte for godt et halvt år siden, siger kreativ direktør og partner Nicolas Linde:

”Longlisten var et godt stykke over 100 bureauer. I næstsidste ende var der 4, og til sidst stod vi i den fantastiske situation, at vi lige pludselig skulle lave mange ting for dette store, innovative firma.”

Han tilføjer:

”Vi har kun lige rundet de fem år, så vi er både glade og beærede over at blive valgt. Vores konkurrenter er ofte store, etablerede bureauer, der inden for de seneste år har tilføjet app-kompetencer. Vi er stadig først og fremmest en flok passionerede nørder, der udelukkende laver apps.”

Det er Red Bulls primære app, som er første resultat af samarbejdet med Shape – en app, der samler alt nyhedsindhold fra Red Bull, videoklip og andet digitalt indhold fra koncernens redaktioner i ikke færre end 37 lande.

”En række andre projekter ligger foran os, for det er mere en løbende indsats. Noget af det, Red Bull gik mest op i, var, at vi var nogle, de kunne arbejde sammen med de næste mange år. Og så naturligvis at vi laver tingene ordentligt, at app’en kan dét, den skal – og ikke går ned, at den er smuk og brugervenlig,” siger Nicolas Linde.

Om Red Bull-appen så lever op til alt dette, vil – som det er tilfældet med enhver app – blive bedømt benhårdt af brugerne, som i energidrikkens tilfælde kan tælles i millioner.

Men allerede før lanceringen var der skulderklap; Google review-board har givet app’en maksimale 7 ud af 7 og meddelt Red Bull, at det er den mest gennemførte app, de hidtil har haft inde.

Selv vælger Shape at lade rosen gå videre:

”Red Bull er en modig kunde – det kan lyde som en kliché, men modige kunder er der generelt ikke mange af, og Red Bull har organiseret sig sådan, at modet og vovelysten bliver fremmet,” siger Nicolas Linde og uddyber:


“Det er en modig organisation, som er ung af sind, og som prioriterer innovation frem for sikre løsninger. Der er ikke langt fra idé til eksekvering, Og når ét land har skabt noget spektakulært og inspirerende, så er det et krav, at det inden for 14 dage er indført i alle lande.”

Samarbejdet med Red Bull har ikke medført nyansættelser hos Shape – og så alligevel:

”Det er de samme folk, der har lavet Red Bull igennem hele forløbet. Men vi har løbende ansat folk. Der er kommet 8 nye til i løbet af 2015, så vi nu er 25 medarbejdere i alt,” siger Nicolas Linde