Regeringen strammer grebet om Temu

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Regeringen nedsætter en taskforce, sætter gang i en oplysningskampagne henvendt til forbrugerne og vil screene platforme for ulovlige og farlige produkter.

Den kinesiske platform Temu, der blev lanceret i sommerren 2022, forhandler ulovlige og farlige produkter. Bl.a. har Forbrugerrådet Tænk gennemgået flere af Temus produkter og fundet, at ud af 38 produkter, var der 30, der ikke levede op til de europæiske krav.

Nu strammer regeringen grebet om overvågning af platforme som Temu. Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Det sker med flere tiltag.

Regeringen nedsætter en taskforce på tværs af myndigheder og organisationer, der skal danne fælles front i kampen mod salget af farlige produkter.

Samtidig sættes der gang i en oplysningskampagne til forbrugerne, som opfordres til at være særlig opmærksomme på onlineplatforme.

Endelig vil Sikkerhedsstyrelsen bruge kunstig intelligens, som screeener platformene for ulovlige og potentielt farlige produkter.

GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen mener, at Temu faktisk bør have skrappere krav, når de er så store som de er:

”Konkurrence er kun godt, men når en onlineplatform som Temu på verdensplan sælger for omkring 15 mia. dollars, hører den lige som Google, Apple, Amazon og de øvrige tech-giganter til den kategori, der ifølge EU’s Digital Services Act, bør overholde mere stringente krav end andre,” siger Carina Christensen, adm. direktør i GRAKOM, der står bag Creative Club samt Bureaubiz.

Fra erhvervsminister Morten Bødskov lyder det i pressemeddelelsen:

”Det burde næsten sige sig selv, at man som forbruger skal kunne handle med ro i sindet. Om det så er i ens lokale butikker eller på nettet. Desværre ved vi, at der på flere onlineplatforme fra udlandet, såsom Temu, bliver solgt produkter, der kan være sundhedsfarlige og skadelige for danskerne og deres børn. Det er for dårligt, og vi vil ikke tolerere det i Danmark. Derfor er jeg tilfreds med, at Sikkerhedsstyrelsen har skærpet deres kontrol. For selvom vi har brug for EU for at lukke smuthullerne helt, så vil vi gøre, hvad vi nationalt kan for at beskytte danskerne, når de handler, uanset hvor produkterne sælges.”

Creative Club afholder et webinar om Temu i forhold til annoncering den 8. november. Se her.