Forestil dig, at Helle Thorning-Schmidt opfordrer danskerne til at dele en turistvideo om Danmark. Det var faktisk det, der skete på Færøerne i sidste uge.
Den færøske Lagmand – og også erhvervsministeren – opfordrede nemlig alle offentlige institutioner, erhvervslivet og private færinger til at engagere sig i kampagnen om at dele en film fra Visit Faroe Islands.
Færingerne blev desuden gjort opmærksomme på filmen via både bannere og print og offentlige færøske institutionernes interne medier.
Filmen, der er produceret af det danske bureau Liquidminds i samarbejde med færøske Sansir, fik allerede samme dag, som filmen blev offentliggjort, 26.000 visninger. I skrivende stund er tallet over 40.000.
“Der er 50.000 indbyggere på Færøerne, så det er flot, at vi på bare fire dage er nået ud til næsten lige så mange. Vi kan dog ikke sige noget om splittet i udenlandske og færøske visninger”, siger Rune Hørslev, strategisk chef i Liquidminds.
Guri Højgaard, direktør for Visit Faroe Islands tilføjer:
“På Færøerne er vi stolte af vores land, og med vinterfilmen har vi alle sammen fået et medie, vi kan dele, så vi sammen kan vise verden, hvorfor vi elsker vort land så højt.”
Om konceptet bag filmen siger Rune Hørslev:
“Færøerne er nærmest ubeskrivelige. Måske er det derfor den bedste måde at beskrive øerne på, ved at sige, hvad de ikke er. Ved at vise forskellen på Færøerne og resten af verden gennem den lille, men betydningsfulde, orddel “U”. Uspoleret, uopdaget, Utroligt.”