Antallet af Facebook-fans bliver ofte brugt som indikator på succes. Problemet kan blot være – hvornår er et antal fans mange?
Star Tours bringer nu en anden faktor i spil. Rejsebureauet ikke bare jubler over at have fået 70.000 fans på Facebook – man jubler også over, hvor hurtigt det er sket – nemlig på på tre dage
“Det er den hurtigst voksende virksomhedsside på Facebook i Danmark nogensinde. Da vi fik 70.000 fans på tre dage spredte det sig med så stor hastighed, at Facebook i USA troede, der var tale om en “ond-sindet” side, og derfor kortvarigt lukkede siden. Normalt er det nemlig kun virus, der breder sig så hurtigt,” siger Brian Faber, Commercial manager hos Star Tours.
Hos Star Tour har man gennem de seneste 2 år gjort sig erfaringer med at benytte Facebook som en del af den digitale strategi med salgsdirektør Stig Ellings facebook-side.
“Vi følte dog at tiden var inde til at tage næste skridt og gå mere aktivt efter at vækste fanbasen på en dedikeret Star Tour-side,” fortæller Brian Faber
Ideen blev en julekalender, og Star Tour briefede Patchwork New Media på at udvikle den.
“I forbindelse med udvikling af pakkekalenderen til Star Tour var det vigtig for os dels at indbygge en vækstmekanisme, men også at lave en kampagne på produktets præmisser. Målet var at kombinere Star Tour brandet med julens værdier og samtidig gøre kampagnen underholdende og relevant for målgruppen. Ved at give deltagerne mulighed for at dele præmierne med en ven gav vi kampagnen et stærkt viralt element” fortæller Christian Green, der er konsulent hos Patchwork New Media.
Kampagnen er ikke understøttet af hverken print, radio, TV eller andet eksternt medietryk.