Reklame-talenter har fulgtes ad fra 0. klasse til Cannes

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Young Creative Circle Award er en genvej til Cannes, fordi den er blottet for beslutningsled hos kunde og bureau. De unge print-vindere har kendt hinanden i 20 år og har en god trackrecord.

Da Nicolas Thomsen og Christian Hansen vandt YCCA Print, var det kronen på 20 års samarbejde. Ikke at de to 26-årige har virket som et kreativt team så længe, men de har kendt hinanden siden børnehaveklassen. Og de har altid fulgtes ad, også selv om fin-tuningen af uddannelsesretning og karriere har bragt dem ind på hvert sit spor.

Begge havde oprindeligt drømmen om at komme på et reklamebureau – Nicolas forfulgte den, mens Christian er søgt lidt dybere ned i den kreative proces.

“For fem år siden blev jeg AD-elev på Nørgård Mikkelsen. Det kan minde om en talentkonkurrence, hvor få bliver valgt ud til at komme ind på bureauet, og så bliver nogle sorteret fra hen ad vejen. Jeg var elev i tre år, og nu er jeg junior-ADer og har fokus på interaktive løsninger,” siger Nicolas Thomsen.

Christian Hansen går på Designskolen i Kolding.

“Jeg var i tvivl om, hvad jeg ville være – og kørte taxa og gik med post så længe – indtil jeg fandt ud af, at industrielt design er mig. Jeg sidder stadig en del foran skærmen, men jeg bruger også hænderne. Der er meget mere værktøjskasse i mig,” siger Christian Hansen, der for tiden designer for tiden el-scootere, el-biler og el-cykler.

Venskabet består bl.a. i, at når den ene har et projekt, så vender man det med den anden – eller er fælles om det, så det har været tilfældet med ungdomskonkurrencerne inden for Creative Circle og Aurora. Tre gange er teamet kommet på shortlisten i YCCA, inkl. årets sejr, og to gange er de er blevet nomineret til Aurora Youngsters. Derudover har Nicolas vundet Aurora Youngsters tilbage i 2006.

“Vi er blevet nomineret i alt, hvad vi har deltaget i – en præstationsangst-fremkaldende tanke …,” siger Nicolas Thomsen.

“Vi har det sjovt sammen og har fundet vores rutiner. Vi ved, hvad vi vil, og vi ved, hvor mange colaer, der skal til. Min tilgang er grafisk, men Nicolas er direkte hardcore og kan stille tingene ordentligt op,” siger Christian Hansen.

“Egentlig er vi vidt forskellige. Det giver et resultat, der helt sikkert er mere spændende, end hvis vi havde samme tilgang,” siger Nicolas Thomsen.

Ved siden af arbejdet som junior-ADer på Nørgård Mikkelsen har Nicolas Thomsen i nu halvandet år udviklet iPhone-applikationer, og nu også iPad-apps.

“Det er web, jeg arbejder med til hverdag og beskæftiger mig i fritiden, men jeg føler mig tæt knyttet til print. Det er den originale, den klassiske disciplin inden for reklamepriser. Og den YCCA-kategorien med klart flest indsendelser – alene dét gør en stolt over bare at blive nomineret,” siger Nicolas Thomsen.

“Vi overvejede at give design et skud, men print lå til højrebenet. Det er samme format for alle. Og alle har en mening om det og kan forholde sig til det. Det er ideen, der skal være den bærende,” siger Christian Hansen.

Selv om 24-timers konkurrencen er hård, så betragter begge den også som et pusterum.

“Her er ingen filtre, ingen fingeraftryk fra andre. Det er os, der bestemmer,” siger Christian Hansen.

“Det bliver sådan, som vi vælger det. Der er os og modtageren – ingen andre lag, og dermed langt fra hverdagen på et bureau. YCCA er på den måde en genvej til Cannes, fordi den ikke involverer kontaktfolk, seniorfolk, marketingfolk og en adm. direktør,” siger Nicolas Thomsen.

Samme frigjorthed præger i øvrigt også hans fritidsbeskæftigelse med applikationer, hvor Nicolas Thomsen skal “please slutbrugeren og ingen andre – og ingen brugere er vigtigere end andre.”.

Netop udviklings-delen er det, der appellerer til Christian Hansen.

“Jeg kan lide at være med i de tidlige faser. Ikke som ingeniør, men som kreativ formgiver. Hvor reklamebureauet typisk skal sælge et produkt, så vil jeg gerne være med til at finde på dét, der skal sælges – at gøre produktet så godt, at det sælger sig selv. Men samtidig er det også vigtigt at lære at formidle det. Det kan reklamebranchen, og det skal jeg blive inspireret af på Cannes festivalen,” siger Christian Hansen.

Han har ikke tidligere været i Cannes. Det har Nicolas Thomsen hele fem gange.

“3 gange har jeg været af sted med YCCA, 1 gang som normal kreativ fra bureauet og 1 gang via Roger Hatchuel Lions Academy. Her vælger 30 lande én person hver under 23 år. Det er ikke en konkurrence, men et koncentreret forløb fra kl. 9-19, hvor internationale bureauledere underviser. Denne gang deltager jeg som vinder, og som deltager i konkurrencen. Bare at prøvet det én gang er ufatteligt stort,” siger Nicolas Thomsen.

Bureaubiz har i fire omgange mødt alle fire teams, der hhv. vandt Print, Digital, Design og Film i Young Creative Circle Award, og som bliver sendt til Cannes. I de kommende dage vil vi bringe en artikel med dem alle.



De fire er:

  • Print: Nicolas Thomsen og Christian Hansen
  • Digital: Daniel Korn og Julie Cetti
  • Design: Robert Daniel Nagy og Mads Jakob Poulsen
  • Film: Andreas Hoff og Lukas Lund