Reklameafgift betyder fyringer hos detailkæde

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Kop & Kande vil afskedige på grund af afgiften på reklameaviser

Jobkrisen spreder sig nu fra industrien til detailhandlen.

39 procent af virksomhederne inden for detail- og engroshandel vil skære i antallet af ansatte. Det viser en rundspørge blandt 631 topchefer i Danmarks største virksomheder.

En af de hårdest ramte detailforretninger er den landsdækkende kæde Kop & Kande. Ifølge adm.dir. Peter Rønn kan afgiften på reklameaviserne – som vil koste 35.000 kroner for hver af virksomhedens 92 butikker – betyde fyringer:

”Hvis vi skal spare dette beløb på markedsføringen bliver omsætningsfaldet i butikkerne jo markant større og så kommer vi helt sikkert til at afskedige. Reelt set har vi ikke noget valg”

Kop & Kande- direktøren siger til Børsen, at man i forvejen har skåret alt overflødigt fedt fra ude i butikkerne. Både på personalesiden og ved effektivisering af markedsføringen (Børsen p. 20).