Reklamebranchen er fyldt med tidligere Kunde & Co folk

Peter Engholm
25@mail.dk

Kunde & Co var ikke bare Danmarks største i 2008. Bureauet topper også branchens cv’er – og mange af personerne med en fortid hos Jesper Kunde har nu eget bureau eller en lederstilling andetsteds.

Journalister tæller en-to-trend, og sådan begyndte det: At vi på Bureaubiz mente at kunne se, at personer med en fortid på Kunde & Co i den grad formår at profilere sig i bureaubranchen – enten i form af lederstillinger eller ved at etablere eget bureau.

Dernæst gik turen til Linkedin – det sociale medie, der reelt fungerer som én stor CV-central. Og ved at tælle sammen kan man konstatere, at grundlaget for at sprede Kunde & Co-erfaringer er så rigeligt til stede. 342 personer skilter på Linkedin med deres Kunde-fortid.

Ingen andre reklamebureauer – eller andre bureauer for den sags skyld – kommer i nærheden af Kunde & Co. Til sammenligning er der i alt 236 personer på Linkedin med en fortid på PeopleGroup, der gennem en årrække var Danmarks absolut største bureau målt på bruttoavance. Her er sammentællingen af gode grunde mere kompleks end hos Kunde & Co, fordi PeopleGroup i dag består af 14 bureauer og indtil sidste sommer også af AdPeople, SoftwarePeople og GrahicPeople.

Og jo: Vi er naturligvis med på, at en søgning på Linkedin ikke er statistisk validt eller noget. Den skal udelukkende bruges til at give en fornemmelse af størrelsesforholdet, og her topper Kunde ubetinget blandt bureauerne, med PeopleGroup på en lige så markant andenplads. Tager vi landets næststørste reklamebureau ifølge Bureauanalyse 08, NP3 Communications, så skilter blot 60 personer på Linkedin med en fortid hos enten NP3 eller Recommended.

Og hvad har de 342 personer så brugt deres Kunde & Co-fortid til? Som nævnt i vores udgangspunktt: Til at blive ledere og til at skabe egen forretning.

Mest markant er naturligvis Co+Høgh, som er skabt af tidligere Kunde & Co-partner, Gaute Høgh. Adtomic er stiftet og ejet af Søren Pedersen, der skød sin karriere i gang med fem år hos Kunde & Co i 1990erne. Integral har to eks-Kunde’r ved roret, Casper Jann og Jesper Vilstrup, mens to år hos Kunde & Co Dialog var sidste trin, før Christina Rind Helsbro blev medstifter af – og direktør i – Magnetix. Ole Herstal stiftede Impaq Cph, der er nu en del af In2Media.

Lige så markant er de bureaudirektør og -profiler med en Kunde-fortid – et udpluk tæller bl.a. Thomas Falck, adm. direktør i Saatchi & Saatchi, Albert Funder, account director i Recommended, Umwelt-direktørerne Martin Michael Hansen og Mikkel Heideby, Peter Schlegel, direktør i Agillic, Jan Werner, adm. direktør i Wundermann og Co+Høgh-partner Peter Misir-Kastrup og adm. direktør Christoffer Back.

Kunde & Co er en håndværksuddannelse i at drive bureau, lyder det fra en tidligere Kunde & Co-medarbejder. Forretningsdriften er brudt op i mindre enheder, så kontaktchefen er top- og bundlinjeansvarlig. Og ansvarlig, det bliver man gjort stort set med det samme.

At Kunde & Co ses – og gerne vil ses – som reklamebureauernes McKinsey afspejles i udviklingen af konsulenter – en proces, der ifølge Kunde-kilden “trækker saft og kraft ud af medarbejderne, men belønningen er en kraftigt højnet markedsværdi efter 2-3 år på bureauet.”

Og her ses samtidig den anden del af forklaringen på de mange Kunde & Co-folk i ledelserne og Linkedin: At det ikke nødvendigvis er et sted, hvor man bliver hængende i årevis.

Hos PeopleGroup hænger man i – og hænger ved. For at få fat i de bedste kreatører skal man have de bedste annoncører, lyder devisen – og hylder både de lange kundeforhold og de lange ansættelsesforhold..

Gennemstrømningen er betydeligt mindre, og hvor Kunde & Co er et reklamebureau drevet som en (konsulent)virksomhed, baserer PeopleGroup sin forretning på kreativitet. Og de entreprenante personer, der måtte være i – og komme til – bureauet, sikrer man sig for en vis dels vedkommende tilknytning til via ejerandele i de mange selskaber i koncernen.

Man ser ikke i tilsvarende grad eks-PeopleGroup personer stifte eget bureau – man har derimod set eksempel på det modsatte, da Peter Boye og Claus Fynbo lukkede deres bureau, Agitator, for at blive en del af PeopleGroup.

Men naturligvis – blandt 236 personer på Linkedin med PeopleGroup/WDP/AdPeople etc. på CV’et – er der da både bureau-stiftere og profiler at vælge imellem: Niels Heilberg var med til at starte AdPeople for siden at grundlægge sit eget bureau, The Aid Agency – som han i forsommeren lukkede til fordel et job som CSR- og kreativ strateg hos RelationshusetGekko. Peter Grumsen stiftede – fra et job som direktør for 727 Cph – i begyndelsen af året bureauet Balleby og Grumsen.

Og profilerne tæller bl.a. Nicolai Stahl (Hjaltelin, Stahl & Co), Peter Gottfredsen (adm. dir. i Omnicom Media Group) og Thomas Torp (kreativ direktør i Grey København).