Af Peter Engholm 25@mail.dk

Mens de fleste mindedes skuespillerindens filmpræstationer – og mange ægteskaber, faldt reklameindustriens blik på hendes indsats i printannoncer og reklamespots.

I forgårs dødede Elizabeth Taylor i en alder af 79 år. På skuespillerindens imponerende cv var bl.a. 2 Oscar-statuetter og 8 ægteskaber … samt en række præstationer inden for reklame.

Og det er naturligvis dem, branchemedierne dvæler ved – bl.a. AdAge.

Fra 1950erne og frem var Elizabeth Taylor ikke blot blikfang i en række printannoncer, men også ambassadør for parfumer. Og i 1991 gik hun skridtet videre, da hun blev den første berømthed med sin egen duftserie.

I dag har snart sagt enhver kändis fra X-factor og opad sin egen duft-på-flacon, men husk – drenge og piger – at det var Elizabeth Taylor, der viste vejen.

Det gælder også reklamerne, for – som Adweek påpeger – er stilen den samme i dag, når berømtheder laver spots for deres serie: Flimrende og gådefuld.

Hendes første film for White Diamonds blev skudt, da hun var en årsunge på blot 59. Året efter fulgte en udvidelse af duftserien – og en ny film.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club