Reklamebranchens rigeste: Henrik Juul har overhalet Jesper Kunde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men når det gælder vækst i formue i 2008, så topper Carsten Kaag, Steen Halbye og Ronnie Job.

Samlet set var 2008 et magert år for Reklamebranchens millionærer. Til gengæld var der flere på Top 10, der kunne glæde sig over markant vækst i deres formuer.

Det fremgår af den årlige analyse fra Dansk Brancheanalyse. Analysen er den mest omfattende brancheanalyse med regnskabsoplysninger fra 230 kommunikationsbureauer, som Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse definerer det.

Samtidig afdækker han også de personlige selskaber, som rummer ejerandele til bureauer, og her har han identificeret 468 personer.

Tilsammen har de en formue på 2,039 mia. kr. – et fald på 7 pct.

237 af dem har en formue på over en million mens 43 har en formue på et to-cifret millionbeløb.

Ole Egholm understreger dog, at hans millionærliste selvfølgelig ikke siger noget ultimativt om folks formuer. Man kan sagtens være velhavende uden at have formuen placeret i et moderselskab – som f.eks. i fast ejendom.

“Men det her er så det bedst mulige indblik i, hvad branchens bedste hoveder har evnet at få ud af deres kompetencer”, siger Ole Egholm.

Bureaubiz kan her bringe Top 10:

  1. Jan Duckert, People Group: 105,4 mio. kr. -11 pct. (rang i 2007: 1)
  2. Henrik Juul, People Group: 86,7 mio. kr. +9 pct. (rang i 2007: 4)
  3. Jesper Kunde, Kunde & Co: 82,9 mio. kr. +2 pct. (rang i 2007: 2)
  4. Carsten Kaag, Halbye Kaag JWT: 63,2 mio. kr. +84 pct. (Ny)
  5. Søren Kenner, Hello Group: 63,2 mio. kr. -22 pct. (rang i 2007: 3)
  6. Steen Halbye, Halbye Kaag JWT: 55,9 mio. kr. +77 pct. (Ny)
  7. Jørgen Jønsson, Recommended/NP3: 55,8 mio. kr. +3 pct. (rang i 2007: 7)
  8. Lars Hagh Petersen, Recommended/NP3: 53,3 mio. kr. -8 pct. (rang i 2007: 6)
  9. Peter Svendsen, Medialog: 47,8 mio. kr. -35 pct. (rang i 2007: 5)
  10. Ronnie & Eli Job, Adpeople: 45,1 mio. kr. +82 pct. (Ny)

Jan Duckert er fortsat en klar nr. 1, men har dog haft et år, hvor tab på værdipapirer har været kostbare.

“Selv ikke salget af Adpeople har kunnet kompensere for tabene, så min forestilling fra sidste år om, at han i 2008 ville distancere alle andre klart – den holdt ikke”, siger Ole Egholm.

Omkring Jesper Kunde’s placering skal der dog knyttes den bemærkning, at han har været væsentlig mere flittig til at hæve udbytte end de andre. Havde han ikke det, vil han kunne matche Jan Duckert’s formue – faktisk ville han indtage førstepladsen med et mulehår.

Recommended er et utroligt veldrevet bureau, der er på vej til at blive Danmarks største reklamebureau. På det grundlag er det ikke overrasende, at Jørgen Jønsson og Lars Hagh Petersen er på listen. Det skal dog bemærkes, at en god del af deres formue er papirpenge i form af goodwill.

Søren Kenner og Peter Svendsen blev rige på salget af Medialog til McCann. Søren Kenner er så fortsat aktiv i branchen gennem Hello Group, mens Peter Svendsen forekommer at være mindre aktiv.

Højdespringerne og nye på Top 10 er Carsten Kaag og Steen Halbye, der begge har solgt deres sidste 22,5 pct. af bureauet til WPP Group med en betydelig fortjeneste.

Endelig er der Ronnie Job kommet ind på listen. Han var nr. 15 for 2007, men salget af hans ejerandel i People Group i forbindelse med salget af Adpeople har løftet ham ind på Top 10.

Ud af listen for 2007 røg Peter Wibroe, Peter Bysted og Flemming Hald Nielsen.