Reklamebudget i udbud? Så hellere fyre direktøren

Peter Engholm
25@mail.dk

Max Bank tjekkede priser hos sine leverandører og sendte budgetter i udbud, men det stoppede ved næstformandens reklamebureau – der var bankens bureau – og bankens direktør røg ud i stedet.

Med adm. direktør Allan Weirup i spidsen gik Max Bank økonomien igennem med en tættekam, og alle faste udgiftsposter skulle i licitation for at sikre, at man ikke købte for dyrt ind.

Det skriver Berlingske Business i dag, og avisen beretter, at denne øvelse kostede direktøren jobbet, da bankens reklamebudget stod for tur.

Max Banks bureau hedder Coming/1 – Næstved-baseret ligesom bankens hovedkontor – og det ejes af næstformanden i bankens bestyrelse, Mogens Dan Andersen. Hverken han eller bestyrelsesformand Hans Fossing Nielsen mente, at banken havde nogen grund til at udfordre reklamebureauets priser.

Herefter blev Allan Weirup fyret – det skete i september 2007, hvor begrundelsen dengang var uenighed om den fremtidige strategi mellem direktør og bestyrelse. Begrundelsen fastholdes i dag af bestyrelsesformanden, men Allan Weirup bekræfter, at hans afgang skyldtes striden om udbuddet af reklamebudgettet.

“Jeg fandt, at reklamebudgettet skulle sendes ud i licitation, ligesom andre større udgiftsposter blev, men det var ikke formandskabets indstilling,” siger han til Berlingske Business.

Morgens Dan Andersen og hans tre mand store bureau har i en årerække været bankens bureau, og Max Banks reklamebudget lå på hhv. 9,5 mio. kr. i 2006 og 7,8 mio. kr. i 2007. Seneste regnskab fra Coming/1 beretter om godt to mio. kr. i bruttoavance og et resultat efter skat på godt en kvart million.

Bureaudirektøren – og næstformanden – henviser Berlingske til bankens formand, der oplyser, at bureauets priser sidenhen har “været efterprøvet”.