Reklamebureau i Operation X

Peter Engholm
25@mail.dk

Med rette indpakning og koncept fra et bureau kan man nå langt med lanceringen af fupprodukt. Unplugged hjælper værten Morten Spiegelhauer i aftenens udsendelse på TV2.

Operation X på TV2 fortæller i aftenens udsendelse, Maskerade for Millioner, om hvordan erhvervsfolk “med et alternativt forhold til sandhed og værdier” – og uden reelt indhold i produktporteføljen – lokker penge fra investorer og samarbejdspartnere.

Til dét formål kan et reklamebureau være svært belejligt – i al fald når værten, Morten Spigelhauer, skal forsøge sig i rollen som skruppelløs cremekonge. Formålet er at kopiere en virkelighedens cremedronning, der får sine metoder i programmets vridemaskine.

Unplugged er bureauet, der assisterer Morten Spigelhauer med at gøre tvivlsomt produkt lækkert og salgsklart – og mere til.

“Vi udviklede ikke blot indpakning, men også navn og indhold til produkterne: Double-Cross by Spiegelhauer. Satireelementet var rimeligt tykt med bl.a. en ansigtscreme, der fjerner selv 5 o’clock-shadow, og multibarer, der kan erstatte al anden føde – men det blev taget dybt seriøst,” siger Jens Ness Jakobsen, art director og partner i Unplugged.

I spiller en rolle i udsendelsen, men vel at mærke en rolle, som I søger at distancere sig mest muligt fra …

“Det er en snæver sti at betræde, og vi havde vores overvejelser – bl.a. fordi vi bekræfter de værste fordomme om reklamebureauer, og fordi vi bliver slået i hartkorn med en person, der i programmet beskyldes for at have snydt folk. Omvendt medvirker vi i en udsendelse, der opfordrer forbrugere og investere til at tænke sig om – og ikke lade sig forblænde,” siger Jens Ness Jakobsen.

Op til aftenens udsendelse har Unplugged sendt en “VIP invitation” ud til kunder og potentielle kunder om at indtage en særskilt plads for eget tv. Her forklarer bureauet sin rolle i Operation X:

“Vi deltager i programmet for også at vise, at vi som reklamebureau har et medansvar for, at såvel produkt som producent skal tilbyde forbrugerne reelle varer med værdi og ikke blot narre penge op af lommen på kunderne.”

Det lyder som en mellemting mellem newbiz og damagecontrol …

“Ikke helt, for vi har ganske vist ikke set udsendelsen selv, men er blevet garanteret, at vi fremstår som en hjælp til Spigelhauer. Og med i vores overvejelser bag at medvirke ligger – ud over tidsforbruget, for vi har medvirket gratis – bevidstgørelsen af det etiske aspekt: Hvor sætter man som bureau grænsen? Den diskussion synes vi er interessant,” siger Jens Ness Jakobsen.