Reklamebureau lancerer eget modetøj

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tøjet startede som en julegaveide, men kommer nu til salg i københavnsk modebutik.

I takt med store strukturelle udviklinger på bureaumarkedet er der set flere eksempler på, at reklamebureauer involverer sig direkte i udvikling og markedsføring af nye produkter.

Engelske Bartle Bogle Hegarty har f.eks. gjort det.

Nu vil Bitsch + Lundquist også lege med.

Det startede egentlig som en julegaveide men har nu udviklet sig til en egentlig tøjkollektion, der kommer til salg i den københavnske livsstils-butik, Storm. Premieren foregik i aftes.

“Det startede for sjov, som arbejdet med en julegaveide typisk er på et bureau. Men efterhånden blev vi grebet af tanken, om vi ville kunne bringe ideen helt over i modeland. Vi begyndte at arbejde sammen med designfirmaet OeO, og synes selv, at resultatet blev så tilpas fedt, at vi gik til Rasmus Storm. Og han syntes heldigvis også, at konceptet holdt,” siger Tom Lundquist.

Den kreative proces har været omfattende i forhold til at komme ned i alle detaljer fra udvalg af stoffer og indfarvning til snit/mønster samt det konkrete visuelle design på tøjet. Og selvfølgelig navn og logo. I den proces har det også handlet om at skabe noget, der har afsæt i bureauets filosofi omkring intelligent kreativitet udtrykt gennem otte principper (se og læs mere på bureauets hjemmeside).

Der er tale om t-shirts og bluser, og kollektionen har fået navnet Intelligent Creativity Capsule Collection. T-shirts og bluser bærer et ansigt på en kendt person i en meget enkel streg, så det ikke nødvendigvis er meget synligt, hvem det er. Og det bliver ikke oplyst nogen steder.

For bureauet har det været en lærerig oplevelse at arbejde med noget, hvor man selv er både kunde og bureau – og således har mulighed for selv at definere rammerne.

“Når man til daglig er styret af kunders ønsker og behov, er det vigtigt indimellem at lave noget, hvor man hverken skal gå på kompromis med kreativitet eller kvalitet,” siger Tom Lundquist.