Bureauerne skal måske ikke ligefrem klappe sig gennem bogstaverne i AIDA-modellen, men de skal i al fald fastholde deres egen interesse for processen – også når attention, interest og desire glider over i action.
Hjaltelin, Stahl & Co – der bl.a. dækker specialbureauerne Electric og Rainmaker – har Det Kongelige Teater på kundelisten, og en aktuel opgave er at implementere frontend delen på Enta Connect, et engelsk billetsystem, der erstatter teatrets brug af Billetnet.
“Man kan godt tale om brancheglidning, for vi beskæftiger os med andre – og nok så væsentligt: flere – ting i værdikæden end for nogle år siden,” siger Jens Peter Jensen, direktør for bureauerne Electric og Rainmaker i Hjaltelin, Stahl & Co.
For et par uger siden fastslog Adtomics adm. direktør, Søren Pedersen, at man som specialbureau følger kundens behov og dækker det af. Men den indstilling behøver tilsyneladende ikke at være begrænset til specialistbureauer.
“Bureauerne har været forkælet tidligere. Da skaffede man folk hen til lugen, og så måtte kunden selv tage affære derfra. Nu bliver vi nødt til at tage et større ansvar for, at tingene virker i kundens motor – det kræver en end-to-end tankegang og et dybere kig ind i kundens forretning,” siger Jens Peter Jensen.
Han mener – næppe helt overraskende – at netop flere bureautyper og -tilgange under samme tag, som det er tilfældet med Hjaltelin, Stahl & Co, sikrer flowet gennem processen.
Men et reklamebureau her? Implementeringen af et billetsystem emmer ikke ligefrem af kreativitet …
“Electric alene skal være konkurrencedygtig med landets øvrige webbureauer, som vores øvige selskaber på specialkompetencen. Med reklamebureauets kreativitet – og dialogbureauets indsigt i købsflows – får du en kommunikation i bruger-højde, kombineret med webbureauets forståelse for, hvad der kan lade sig gøre. Magic and logic, om du vil,” siger Jens Peter Jensen.