Reklamebureau skulle gøre design-brand mere feminint

Peter Engholm
25@mail.dk

Rosendahl ønskede en mere feminin identitet, og derfor blev selskabets designbureau udfordret af et reklamebureau – der fik opgaven.

En bureaukonkurrence – nærmere bestemt en duel – har givet startskuddet til det første egentlige reklamebureau-samarbejde hos Rosendahl Design Group, der håndterer fem forskellige brands.

Sunrise er således blevet valgt som bureau på både Rosendahl og Rosendahl Timepieces – og Charlotte Fly Andersen, VP for strategy, marketing & communications fra Rosendahl Design Group, siger om baggrunden for valget:

“Brandet Rosendahl blev skabt af Erik Rosendahl og markedsført med enkel, fotografisk stil som bærende element. I 2008 overtog vi Holmegaard og fik så at sige et bureau, Co+Høgh, med i købet – og dem fortsatte vi med, mens vi fandt vores egne ben at stå på. Da vi skulle give Holmegaard en ny grafisk identitet, valgte vi designbureauet Make, der også er vores bureau på Kay Boyesen og Global. Og da turen kom til Rosendahl, var det en konkurrence mellem Make og Sunrise,” siger Charlotte Fly Andersen.

Rosendahl skulle have en “mere levende, feminin identitet” frem for det æstetisk betonede – og valget faldt som nævnt på Sunrise.

“Vi er et hus, der selv vil lægge vores strategi, og vi har derfor ikke brug for et stort bureau, der foreslår, at vi skal ryste posen og begynde forfra. Sunrise har respekt for dét, vi har lavet, og fangede tråden perfekt – og leverede øjenåbnere og insights, vi aldrig selv var kommet på,” siger Charlotte Fly Andersen – og nævner en bonus-gevinst ved det nye bureau:

“Det er første gang, at Rosendahl er fortolket 100 pct. af kvinder. Jeg er ligeglad med hvilket køn, der leverer konceptet – men jeg var imponeret over det, og det er skabt af Anne Glad og Janne Østergaard. Og jeg tror ikke, at dette koncept kunne være skabt af andre end kvinder,” siger Charlotte Fly Andersen.

Den nye kommunikation tager udgangspunkt i skandinaviske kvinders dekorationslyst.

“Der bliver dækket borde, anrettet og pyntet op til den store guldmedalje af skandinaviske kvinder. Der er en enorm kreativ ressource her, som også breder sig til køkkenet og måden, bagværk, syltetøj og madlavning bliver præsenteret på. Det kan vi se på talrige blogs, facebook og andre sociale medier. Det er den kreativitet, som vi nu tager alvorligt og hylder under overskriften: Gør hver dag smuk,” siger Charlotte Fly Andersen.

Sunrise er også valgt som bureau til Rosendahl Design Groups femte brand, der tidligere hed Rosendahl Watches, men som på bureauets forslag nu hedder Rosendahl Timepieces, da man har samlet danske designklassikere som 80er-ikonet Picto og Flemming Bo Hansens Watch – der begge findes i MoMas samling – samt Arne Jacobsens verdenskendte City Hall, Bankers Clock og Roman.

Her er tilgangen ikke feminin. Simon Hertz, direktør og partner i Sunrise, uddyber:

“Uret er en af de få accessories, mænd virkelig går op i. Et ur er ofte genstand for samtaler mellem mænd, og det er selvfølgelig federe, når der er en god historie at fortælle. Det er de historier, vi nu bringer frem i lyset.”

Sunrise har i øvrigt også føjet Trafikstyrelsen til kundelisten, og netop nu kan man se resultatet af bureauets første kampagne for styrelsen. Under overskriften “Plag mindre. Kør mere” er der i den første måned udleveret 70.000 kort.

Succesen med HyperCard er blevet nævnt i valgkampagnen, og Venstre vil nu gøre forsøget permanent.