Reklamebureau ud i ni lande

Peter Engholm
25@mail.dk

Balleby & Grumsen har udviklet en af de mest downloadede iPhone-applikationer herhjemme – nu går den ud i 9 lande, og målet er at være ude i yderligere 8 lande inden årets udgang.

Når resultaterne fra den nationale fodboldliga bipper ind på iPhones i Saudi Arabien, så sker det med Balleby & Grumsens venlige mellemkomst.

Bureauet har – med hjælp fra Releaze og resultater fra Enetpulse – leveret en applikation, der på dansk hedder Tjekfodbold, og som er gratis for iPhone-brugere. Og allerede nu har Tjekfodbold vist sit potentiale.

“Fodboldresultater på mobilen er der intet nyt i, men en gratis applikation til din iPhone har vist sig at være en fantastisk platform. 7.000 brugere downloadede applikationen den første måned herhjemme, en overgang var den det den mest downloadede iPhone-applikation i Danmark og er stadig den mest downloadede sportsapplikation. De 7.000 skal ses i forhold til de i alt 60.000-70.000 iPhones, der er i Danmark – og i forhold til, at vi ikke har kommunikeret det nogen steder, men blot lagt applikationen ud,” siger Peter Grumsen.

Inden for de næste tre uger er Tjek-konceptet i Sverige, Norge, Finland. Til august kommer turen til Tyskland, England, Frankrig, Rusland, Ukraine og – som nævnt – Saudi Arabien. Alle er lavet i nationale sprogversioner som passer til de respektive lande. Disse ni lande er kick off i en strategi om, at Tjekfodbold skal lanceres i minimum 17 lande inden årets udgang.

“De nordiske lande ligger ligefor, fordi deres fodboldligaer fortsætter sommeren over. Det er typisk mest spil, der er gratis at downloade på App Store – og her er så en applikation, der samtidig favner den udbredte fodboldinteresse. Og det hele skal ses i lyset af, at en trejdedel af al datatrafik på mobiler stammer fra iPhone og iTouch,” siger Peter Grumsen.

Tjekfodbold skal tjene penge via annoncering, og bureauet søger i øjeblikket mediabureauer eller andre, der kan sælge bannere på de respektive markeder.

“I modsætning til bannerannoncer er mobil-markedsføring stadig langt fra noget, der ligner metaltræthed. Omvendt er der krise lige nu, og reelt er det 2010-budgetterne, vi for alvor kommer til at kigge på med vores nye medie,” siger Peter Grumsen.

Skriv mobil.tjekfodbold.dk i din mobilbrowser og følg 174 ligaer live.