Måske har de skelet til Norge, hvor reklamebureauerne igen er begyndt at drive mediearbejdet. Måske har de skelet til, hvordan mediabureauerne i Danmark igennem en årrække har taget markedsandele og er kommet stadigt tættere på kunderne.
Og måske har de også været påvirket af den irritation på mediabureauernes position og ærgelse over, at man nogen sinde lod media-arbejdet forsvinde fra reklamebureauerne, som mange direktører på reklamebureauer længe har følt.
Men uanset årsag, så er flere reklamebureauer med People Group i spidsen på vej til at starte et mediabureau, og til formålet har man hyret nuværende VW-marketingchef og tidligere OMD-direktør, Ulrik Drejsig, til at lede det.
Han sagde fornylig sit job op i VW uden at ville fortælle, hvad han skulle lave i stedet, men selvom rygterne om det nye bureau fortsat er ubekræftede, så er de massive og når man spørger de involverede, kommer det samme svar: “Ingen kommentarer.”
Svensk bureau i Danmark
Reklamebureauernes initiativ er ikke det eneste, der angriber de store netværksbureauer. Også svenske Tre Kronor har nu etableret sig i Danmark gennem tidligere kontaktdirektør i Mediacom, Henrik von Bahr. Tre Kronor Media er, hvad, der er tilbage af Bark-projektet, som for et par år siden lukkede i Danmark. Selskabet er fortsat børsnoteret på OTC Bulletin Board i USA under navnet United Communications Partners og rummer nu flere primært nordiske selskaber.
Henrik von Bahr har to ansatte i Danmark og arbejder med bl.a. Maria Casino og Forex Bank.
Også tidligere Maxus-direktør, Niels Viby, gik for halvandet år siden i luften med et alternativ til de store netværk med mediabureauet Off-Road.
Mens både Off-Road og Tre Kronor er traditionelle mediabureauer bare uden for de store netværk, så står det mere uklart, hvad reklamebureauernes nye bureau er eller skal være.
Er det et antal reklamebureauer, der blot vil have en bid af kagen, eller er det et nyt set-up, hvor man vil hævde at tænke mediearbejdet og den kreative og strategiske udvikling mere sammen?
Netværks-bureauerne i Danmark er blevet meget store og stærke, men der er næppe tvivl om, at de også kæmper med kvaliteten. Det kom f.eks. frem i et interview på Bureaubiz med Christine Kalkar, der hjælper store annoncører med at auditerere deres mediebudgetter. Hun fremførte, at der for ofte kommer junior-folk uden den nødvendige erfaring ud til kunderne.
Problemet er dog, at inertien i markedet er stærkt prisdrevet, og det får man ikke nødvendigvis større kvalitet af. Så hvis kunderne ikke vil betale, hvad kan et nyt mediabureau så tilbyde?
Hertil kommer, at mediabureauer er komplekse med mange special-kompetencer, som typisk kræver skala for at kunne levere. Desuden er der selvfølgelig ikke kun juniorer på netværksbureauerne. De kan naturligvis også mønstre mange kompetente folk, og deres stærke position på markedet er næppe tilfældig.
Endelig er mange store mediebudgetter meget internationalt styret – eller blot nordisk styret, og det loop bliver svært for et lokalt mediabureau at komme ind i.
Uanset koncept, så er der næppe tvivl om, at det bliver en kamp fra hus til hus. Eller fra lokal kunde til lokal kunde. Der er langt fra de umiddelbart rigtige og fornuftige tanker til dagligdagen. Til gengæld kan de lokale kunder vise sig at være mere indtægtsgivende end de store internationale, og nye bureauer vil således presse de etablerede bureauer i forhold til at fastholde dem.
Nysgerrig – men skeptisk
Peter Gram Møller, der er marketingdirektør i L’Easy, er en af de annoncører, der har et meget aktivt forhold til sit mediabureau og for det meste vægter det højt. Han glæder sig til at høre mere – selvom han også har en skepsis.
“Det er sundt, at der kommer en ny spiller, som kan ruske op i en branche, som måske nok er blevet lidt etableret, så jeg er klart nysgerrig,” siger Peter Gram Møller og fortsætter:
“Men jeg må også indrømme, at jeg ikke lige kan se, hvad de kan tilbyde, som jeg ikke kan få i dag. Og hvis det handler om at vælge mediabureau sammen med reklamebureauet, så er jeg ikke interesseret. Jeg vil gerne selv vælge både reklame- og mediabureau, fordi jeg mener, at det er sundt at have en treenighed, hvor vi selv som kunde sammen med henholdsvist et media- og reklamebureau kan udfordre hinanden,” siger Peter Gram Møller.
Ud over People Group med bl.a. We Love People, så nævnes også Envision og &Co som en del af det nye set-up. Desuden skal den tidligere OMD-mand, John Herup, også være på vej ind i projektet.